Strona główna
Aktualności
Biblioteka
Biuletyn
Komisje i zespoły
Konferencje
Konkursy
Konsultanci i opinie
Magazyn Pielęgniarki i Położnej
O Izbie
Ośrodek Informacyjno
Edukacyjny
Pielęgniarki i Położne w UE
Zamówienia publiczne
Praca
Prawo
Szkolenia
Ubezpieczenia - nowość
Uchwały
XXV-lecie Samorządu Pielęgniarek i Położnych
Linki
Kontakt
Galeria
Wnioski do pobrania
SMK

Dz.U.2012.739

ROZPORZ¡DZENIE

MINISTRA ZDROWIA1)

z dnia 26 czerwca 2012 r.

w sprawie szczegó³owych wymagañ, jakim powinny odpowiadaæ pomieszczenia i urz±dzenia podmiotu wykonuj±cego dzia³alno¶æ lecznicz±

(Dz. U. z dnia 29 czerwca 2012 r.)

komentarze praktyczne

Na podstawie art. 22 ust. 3 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o dzia³alno¶ci leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092) zarz±dza siê, co nastêpuje:

Rozdzia³ 1

Przepisy ogólne

§ 1. Pomieszczenia i urz±dzenia podmiotu wykonuj±cego dzia³alno¶æ lecznicz± odpowiadaj±, odpowiednio do rodzaju wykonywanej dzia³alno¶ci leczniczej oraz zakresu udzielanych ¶wiadczeñ zdrowotnych, wymaganiom okre¶lonym w rozdzia³ach 2-6.

§ 2. U¿yte w rozporz±dzeniu okre¶lenia oznaczaj±:

1) gabinet diagnostyczno-zabiegowy - pomieszczenie s³u¿±ce do wykonywania zabiegów diagnostycznych lub terapeutycznych o charakterze zabiegowym;

2) izolatka - pomieszczenie przeznaczone do odosobnienia pacjenta lub grupy pacjentów, chorych na chorobê zaka¼n± albo osoby lub grupy osób, podejrzanych o chorobê zaka¼n±, w celu uniemo¿liwienia przeniesienia biologicznego czynnika chorobotwórczego na inne osoby;

3) izba przyjêæ - zespó³ pomieszczeñ, w którym:

a) przyjmuje siê do szpitala,

b) wykonuje siê dora¼ne zabiegi,

c) udziela siê dora¼nej pomocy ambulatoryjnej;

4) pomieszczenie higieniczno-sanitarne - pomieszczenie wyposa¿one co najmniej w miskê ustêpow±, umywalkê, dozownik z myd³em w p³ynie, pojemnik z rêcznikami jednorazowego u¿ycia oraz pojemnik na zu¿yte rêczniki;

5) pomieszczenie porz±dkowe - pomieszczenie s³u¿±ce do przechowywania sprzêtu stosowanego do utrzymania czysto¶ci, ¶rodków czysto¶ci oraz preparatów myj±co-dezynfekcyjnych, a tak¿e do przygotowywania roztworów roboczych oraz mycia i dezynfekcji sprzêtu stosowanego do utrzymywania czysto¶ci, wyposa¿one w zlew z bateri± i dozownik ze ¶rodkiem dezynfekcyjnym.

§ 3. 1. Pomieszczenia i urz±dzenia szpitala odpowiadaj±, odpowiednio do zakresu udzielanych ¶wiadczeñ zdrowotnych, szczegó³owym wymaganiom okre¶lonym w za³±czniku nr 1 do rozporz±dzenia.

2. Przepis ust. 1 stosuje siê odpowiednio do innego ni¿ szpital przedsiêbiorstwa, w którym s± udzielane stacjonarne i ca³odobowe ¶wiadczenia zdrowotne.

3. Wymagania okre¶lone dla oddzia³u stosuje siê tak¿e do jednostki organizacyjnej szpitala stanowi±cej wyodrêbnion± czê¶æ struktury bezoddzia³owej, w której s± udzielane ¶wiadczenia zdrowotne o jednolitym profilu.

4. Szpitalny oddzia³ ratunkowy, o którym mowa w art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 8 wrze¶nia 2006 r. o Pañstwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr 191, poz. 1410, z pó¼n. zm.2)), w zakresie nieuregulowanym w przepisach wydanych na podstawie art. 34 tej ustawy, spe³nia tak¿e wymagania okre¶lone w ust. 1.

§ 4. 1. Pomieszczenia i urz±dzenia ambulatorium odpowiadaj±, odpowiednio do zakresu udzielanych ¶wiadczeñ zdrowotnych, szczegó³owym wymaganiom okre¶lonym w za³±czniku nr 2 do rozporz±dzenia.

2. Pomieszczenia i urz±dzenia medycznego laboratorium diagnostycznego i zak³adu badañ diagnostycznych odpowiadaj± wymaganiom okre¶lonym w przepisach wydanych na podstawie art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o diagnostyce laboratoryjnej (Dz. U. z 2004 r. Nr 144, poz. 1529, z pó¼n. zm.3)).

§ 5. Pomieszczenia i urz±dzenia szpitala, który udziela wy³±cznie ¶wiadczeñ zdrowotnych z zamiarem zakoñczenia ich udzielania w okresie nieprzekraczaj±cym 24 godzin, zwanego dalej "szpitalem jednodniowym", odpowiadaj±, odpowiednio do zakresu udzielanych ¶wiadczeñ zdrowotnych, wymaganiom okre¶lonym w § 14 i § 16-39 oraz szczegó³owym wymaganiom okre¶lonym w za³±czniku nr 3 do rozporz±dzenia.

§ 6. Pomieszczenia i urz±dzenia centrum krwiodawstwa i krwiolecznictwa, zwanego dalej "centrum", odpowiadaj±, odpowiednio do zakresu udzielanych ¶wiadczeñ zdrowotnych, szczegó³owym wymaganiom okre¶lonym w za³±czniku nr 4 do rozporz±dzenia.

§ 7. Pomieszczenia i urz±dzenia pracowni badañ endoskopowych odpowiadaj±, odpowiednio do zakresu udzielanych ¶wiadczeñ zdrowotnych, szczegó³owym wymaganiom okre¶lonym w za³±czniku nr 5 do rozporz±dzenia.

§ 8. Pomieszczenia i urz±dzenia zak³adu rehabilitacji leczniczej odpowiadaj±, odpowiednio do zakresu udzielanych ¶wiadczeñ zdrowotnych, szczegó³owym wymaganiom okre¶lonym w za³±czniku nr 6 do rozporz±dzenia.

§ 9. Pomieszczenia i urz±dzenia stacji dializ odpowiadaj±, odpowiednio do zakresu udzielanych ¶wiadczeñ zdrowotnych, szczegó³owym wymaganiom okre¶lonym w za³±czniku nr 7 do rozporz±dzenia.

§ 10. 1. Do pomieszczeñ przedsiêbiorstwa podmiotu leczniczego bêd±cego dysponentem zespo³ów ratownictwa medycznego, w tym lotniczych, dzia³aj±cego na podstawie ustawy z dnia 8 wrze¶nia 2006 r. o Pañstwowym Ratownictwie Medycznym, stosuje siê wy³±cznie wymagania okre¶lone w § 14 i § 25 ust. 1 pkt 3.

2. W miejscu stacjonowania zespo³u ratownictwa medycznego znajduje siê pomieszczenie higieniczno-sanitarne, wyposa¿one dodatkowo w natrysk.

§ 11. Do gabinetu profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej w szkole, dzia³aj±cego w strukturze podmiotu wykonuj±cego dzia³alno¶æ lecznicz±, stosuje siê wy³±cznie wymagania okre¶lone w § 27, § 29 oraz § 36.

§ 12. Do gabinetu dentystycznego w szkole, dzia³aj±cego w strukturze podmiotu wykonuj±cego dzia³alno¶æ lecznicz±, stosuje siê wy³±cznie wymagania okre¶lone w § 16, § 27, § 29 i § 36.

§ 13. 1. Do przedsiêbiorstwa podmiotu leczniczego realizuj±cego wy³±cznie zadania okre¶lone w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdzia³aniu narkomanii (Dz. U. z 2012 r. poz. 124) oraz zak³adu lecznictwa odwykowego, z wy³±czeniem oddzia³u leczenia alkoholowych zespo³ów abstynencyjnych, nie stosuje siê wymagañ okre¶lonych w § 18-20, § 26-29, § 40 i § 41.

2. Pomieszczenia i urz±dzenia zak³adów lecznictwa uzdrowiskowego, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych (Dz. U. z 2012 r. poz. 651), spe³niaj± wymagania okre¶lone w przepisach wydanych na podstawie art. 5 ust. 3 i art. 19 ust. 2 tej ustawy.

3. Lokale podmiotów wykonuj±cych czynno¶ci z zakresu zaopatrzenia w ¶rodki pomocnicze i wyroby medyczne bêd±ce przedmiotami ortopedycznymi spe³niaj± wymagania okre¶lone w przepisach wydanych na podstawie art. 159 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o ¶wiadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze ¶rodków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z pó¼n. zm.4)).

Rozdzia³ 2

Wymagania ogólnoprzestrzenne

§ 14. 1. Pomieszczenia podmiotu wykonuj±cego dzia³alno¶æ lecznicz± lokalizuje siê w samodzielnym budynku albo w zespole budynków.

2. Dopuszcza siê lokalizowanie pomieszczeñ podmiotu wykonuj±cego dzia³alno¶æ lecznicz± w budynku o innym przeznaczeniu, pod warunkiem ca³kowitego wyodrêbnienia:

1) pomieszczeñ szpitala lub innego ni¿ szpital przedsiêbiorstwa, w którym s± udzielane stacjonarne i ca³odobowe ¶wiadczenia zdrowotne inne ni¿ szpitalne - od pomieszczeñ budynku wykorzystywanych do innych celów;

2) ambulatorium, szpitala jednodniowego lub miejsca stacjonowania zespo³ów ratownictwa medycznego - od innych pomieszczeñ budynku wykorzystywanych do innych celów, z wy³±czeniem wêz³ów komunikacji pionowej i poziomej w tym budynku, wspólnych dla wszystkich u¿ytkowników, niebêd±cych komunikacj± wewnêtrzn± tego przedsiêbiorstwa.

3. Dopuszcza siê lokalizowanie pomieszczenia, w którym jest wykonywana praktyka zawodowa w lokalu mieszkalnym, pod warunkiem zapewnienia wyodrêbnienia tego pomieszczenia od pomieszczeñ innych u¿ytkowników lokalu.

4. Pokoje chorych nie powinny znajdowaæ siê poni¿ej poziomu terenu urz±dzonego przy budynku.

5. Dopuszcza siê lokalizowanie poni¿ej poziomu terenu urz±dzonego przy budynku pomieszczeñ, o charakterze diagnostycznym, terapeutycznym, magazynowym i o funkcjach pomocniczych, przeznaczonych na pobyt ludzi, pod warunkiem uzyskania zgody w³a¶ciwego pañstwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego.

informacje o jednostce

komentarze praktyczne

§ 15. Zespo³y pomieszczeñ stanowi±cych oddzia³y ³ó¿kowe szpitala, z wyj±tkiem pomieszczeñ administracyjnych i socjalnych, nie mog± byæ przechodnie.

§ 16. Kszta³t i powierzchnia pomieszczeñ podmiotu wykonuj±cego dzia³alno¶æ lecznicz± umo¿liwiaj± prawid³owe rozmieszczenie, zainstalowanie i u¿ytkowanie urz±dzeñ, aparatury i sprzêtu, stanowi±cych jego niezbêdne funkcjonalne wyposa¿enie.

informacje o jednostce

komentarze praktyczne

§ 17. W budynkach szpitala nie mog± byæ stosowane zsypy.

informacje o jednostce

komentarze praktyczne

Rozdzia³ 3

Wymagania dla niektórych pomieszczeñ i urz±dzeñ

§ 18. £ó¿ka w pokojach ³ó¿kowych s± dostêpne z trzech stron, w tym z dwóch d³u¿szych.

informacje o jednostce

komentarze praktyczne

§ 19. Odstêpy miêdzy ³ó¿kami umo¿liwiaj± swobodny dostêp do pacjentów.

informacje o jednostce

komentarze praktyczne

§ 20. Szeroko¶æ pokoju ³ó¿kowego umo¿liwia wyprowadzenie ³ó¿ka.

informacje o jednostce

komentarze praktyczne

§ 21. 1. Izolatka w szpitalu sk³ada siê z:

1) pomieszczenia pobytu pacjenta;

2) pomieszczenia higieniczno-sanitarnego, dostêpnego z pomieszczenia pobytu pacjenta, wyposa¿onego w:

a) umywalkê z bateri± uruchamian± bez kontaktu z d³oni± i dodatkowo w dozownik ze ¶rodkiem dezynfekcyjnym uruchamiany bez kontaktu z d³oni±, pojemnik z rêcznikami jednorazowego u¿ycia i pojemnik na zu¿yte rêczniki,

b) natrysk, z wy³±czeniem izolatki w oddziale anestezjologii i intensywnej terapii,

c) p³uczkê-dezynfektor basenów i kaczek - w przypadku stosowania basenów i kaczek wielorazowego u¿ytku,

d) urz±dzenie do dekontaminacji oraz do utylizacji wk³adów jednorazowych wraz z zawarto¶ci±, które powinno byæ zainstalowane w sposób eliminuj±cy zagro¿enia dla pacjentów - w przypadku stosowania basenów i kaczek jednorazowych;

3) ¶luzy umywalkowo-fartuchowej pomiêdzy pomieszczeniem pobytu pacjenta a ogóln± drog± komunikacyjn±.

2. Przepisu ust. 1 pkt 2 lit. d nie stosuje siê w przypadku przeprowadzania dekontaminacji w urz±dzeniu znajduj±cym siê w innym pomieszczeniu zlokalizowanym na terenie oddzia³u, pod warunkiem transportu w szczelnych pojemnikach.

3. Izolatka powinna byæ wyposa¿ona w wentylacjê wymuszon± dzia³aj±c± na zasadzie podci¶nienia w taki sposób, ¿e ci¶nienie w izolatce jest ni¿sze ni¿ na korytarzu, i w ¶luzie.

informacje o jednostce

komentarze praktyczne

§ 22. ¦luza umywalkowo-fartuchowa powinna byæ wyposa¿ona w:

1) umywalkê z bateri± uruchamian± bez kontaktu z d³oni±;

2) dozownik z myd³em w p³ynie;

3) dozownik ze ¶rodkiem dezynfekcyjnym uruchamiany bez kontaktu z d³oni±;

4) pojemnik z rêcznikami jednorazowego u¿ycia i pojemnik na zu¿yte rêczniki;

5) zamykany pojemnik na brudn± bieliznê;

6) miejsca na ubrania z zachowaniem rozdzia³u ubrañ czystych i brudnych.

informacje o jednostce

komentarze praktyczne

§ 23. ¦luza szatniowa sk³ada siê z:

1) szatni brudnej - przeznaczonej do rozebrania siê z ubrania prywatnego lub szpitalnego, wyposa¿onej w szafkê ubraniow± z wydzielon± czê¶ci± na obuwie;

2) szatni czystej (ubieralni) - przeznaczonej do ubierania w czyste ubranie oraz obuwie s³u¿±ce do poruszania siê w strefie, do której bêdzie wchodzi³ personel, wyposa¿onej w:

a) obuwie nadaj±ce siê do mycia i dezynfekcji,

b) rega³ na czyste obuwie,

c) rega³ na czyste ubrania;

3) pomieszczenia higieniczno-sanitarnego znajduj±cego siê pomiêdzy szatni± czyst± i brudn±, wyposa¿onego dodatkowo w natrysk.

informacje o jednostce

komentarze praktyczne

§ 24. 1. Pokój ³ó¿kowy na oddziale szpitalnym jest wyposa¿ony w umywalkê z ciep³± i zimn± wod±, dozownik z myd³em w p³ynie oraz pojemnik z rêcznikami jednorazowego u¿ycia i pojemnik na zu¿yte rêczniki.

2. Przepisu ust. 1 nie stosuje siê do pokoju wyposa¿onego w ¶luzê umywalkowo-fartuchow± lub wêze³ sanitarny oraz pokojów ³ó¿kowych w oddziale psychiatrycznym.

informacje o jednostce

komentarze praktyczne

§ 25. 1. W pomieszczeniach podmiotów wykonuj±cych dzia³alno¶æ lecznicz± wydziela siê:

1) co najmniej jedno pomieszczenie lub miejsca do sk³adowania bielizny czystej;

2) co najmniej jedno pomieszczenie lub miejsca do sk³adowania bielizny brudnej;

3) co najmniej jedno pomieszczenie lub miejsce na odpady.

2. W pomieszczeniu, z wyj±tkiem pomieszczenia, w którym wykonywana jest praktyka zawodowa, w którym znajduj± siê wydzielone miejsca, o których mowa w ust. 1 pkt 1, nie mog± znajdowaæ siê wydzielone miejsca, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3.

3. W szpitalu oraz innym przedsiêbiorstwie, w którym s± udzielane stacjonarne i ca³odobowe ¶wiadczenia zdrowotne inne ni¿ ¶wiadczenia szpitalne a tak¿e w centrum znajduje siê ponadto co najmniej jedno pomieszczenie porz±dkowe.

4. W ambulatorium wydziela siê co najmniej jedno pomieszczenie porz±dkowe lub miejsce s³u¿±ce do przechowywania ¶rodków czysto¶ci oraz preparatów myj±co-dezynfekcyjnych.

informacje o jednostce

komentarze praktyczne

§ 26. 1. Przestrzeñ ³adunkowa ¶rodków transportu ¿ywno¶ci, bielizny, odpadów, brudnych narzêdzi i sprzêtu do dekontaminacji, z wy³±czeniem opakowañ jednorazowych, jest przestrzeni± zamkniêt±, odpowiednio do rodzaju ³adunku.

2. Przestrzeñ ³adunkowa ¶rodków transportu zw³ok jest przestrzeni± zamkniêt±.

3. ¦rodki transportu, o których mowa w ust. 1 i 2, s± wykonane z materia³ów umo¿liwiaj±cych ich mycie i dezynfekcjê.

informacje o jednostce

komentarze praktyczne

§ 27. 1. Meble w pomieszczeniach podmiotu wykonuj±cego dzia³alno¶æ lecznicz± umo¿liwiaj± ich mycie oraz dezynfekcjê.

2. Przepisu ust. 1 nie stosuje siê do mebli w pomieszczeniach administracyjnych i socjalnych, do mebli w poradniach i gabinetach podmiotów wykonuj±cych ¶wiadczenia z zakresu opieka psychiatryczna i leczenie uzale¿nieñ oraz w pomieszczeniach, o których mowa w § 14 ust. 3.

informacje o jednostce

komentarze praktyczne

§ 28. W szpitalu i innym ni¿ szpital przedsiêbiorstwie, w którym s± udzielane stacjonarne i ca³odobowe ¶wiadczenia zdrowotne inne ni¿ szpitalne, zapewnia siê co najmniej jedno pomieszczenie porz±dkowe umo¿liwiaj±ce dodatkowo mycie i dezynfekcjê ¶rodków transportu.

informacje o jednostce

komentarze praktyczne

Rozdzia³ 4

Wymagania ogólnobudowlane

§ 29. 1. Pod³ogi wykonuje siê z materia³ów umo¿liwiaj±cych ich mycie i dezynfekcjê.

2. Po³±czenie ¶cian z pod³ogami jest wykonane w sposób umo¿liwiaj±cy jego mycie i dezynfekcjê.

3. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje siê do pomieszczeñ administracyjnych i socjalnych, poradni i gabinetów podmiotów wykonuj±cych ¶wiadczenia z zakresu opieka psychiatryczna i leczenie uzale¿nieñ oraz sal kinezyterapii.

informacje o jednostce

komentarze praktyczne

§ 30. Pomieszczenia i urz±dzenia wymagaj±ce utrzymania aseptyki i wyposa¿enie tych pomieszczeñ powinny umo¿liwiaæ ich mycie i dezynfekcjê.

informacje o jednostce

komentarze praktyczne

§ 31. W przypadku konieczno¶ci zastosowania sufitów podwieszonych w pomieszczeniach o podwy¿szonych wymaganiach higienicznych, w szczególno¶ci w salach operacyjnych i porodowych, pokojach ³ó¿kowych przystosowanych do odbioru porodu, pokojach ³ó¿kowych na oddzia³ach anestezjologii i intensywnej terapii, salach pooperacyjnych, salach oparzeniowych oraz w pomieszczeniach przeznaczonych do pobierania i przerobu krwi w centrum, sufity te s± wykonane w sposób zapewniaj±cy szczelno¶æ powierzchni oraz umo¿liwiaj±cy ich mycie i dezynfekcjê.

informacje o jednostce

komentarze praktyczne

§ 32. Szeroko¶æ drzwi w pomieszczeniach, przez które odbywa siê ruch pacjentów na ³ó¿kach, umo¿liwia ten ruch.

informacje o jednostce

komentarze praktyczne

Rozdzia³ 5

O¶wietlenie

§ 33. W pokojach ³ó¿kowych zapewnia siê bezpo¶redni dostêp ¶wiat³a dziennego.

informacje o jednostce

komentarze praktyczne

§ 34. W przypadku nadmiernego na¶wietlenia pokoi ³ó¿kowych instaluje siê w nich urz±dzenia przeciws³oneczne.

informacje o jednostce

komentarze praktyczne

§ 35. 1. W salach operacyjnych i pomieszczeniach diagnostyki obrazowej stosuje siê wy³±cznie o¶wietlenie elektryczne.

2. W przypadku gdy nie stanowi to utrudnienia przy wykonywaniu zabiegów operacyjnych i diagnostycznych, dopuszcza siê zastosowanie w pomieszczeniach, o których mowa w ust. 1, o¶wietlenia dziennego.

informacje o jednostce

komentarze praktyczne

Rozdzia³ 6

Wymagania dotycz±ce instalacji

§ 36. 1. Pomieszczenia, w których s± wykonywane badania lub zabiegi, z wyj±tkiem pomieszczeñ, w których odbywa siê badanie za pomoc± rezonansu magnetycznego, wyposa¿a siê w:

1) co najmniej jedn± umywalkê z bateri± z ciep³± i zimn± wod±;

2) dozownik z myd³em w p³ynie;

3) dozownik ze ¶rodkiem dezynfekcyjnym;

4) pojemnik z rêcznikami jednorazowego u¿ycia i pojemnik na zu¿yte rêczniki.

2. Pomieszczenia, w których s± wykonywane badania lub zabiegi przy u¿yciu narzêdzi i sprzêtu wielokrotnego u¿ycia, niezale¿nie od umywalek, wyposa¿a siê w zlew z bateri±.

3. Przepisu ust. 2 nie stosuje siê, gdy stanowiska mycia r±k personelu oraz narzêdzi i sprzêta wielokrotnego u¿ycia s± zorganizowane w oddzielnym pomieszczeniu, do którego narzêdzia i sprzêt s± przenoszone w szczelnych pojemnikach oraz w przypadku gdy mycie i sterylizacja s± przeprowadzane w innym podmiocie.

informacje o jednostce

komentarze praktyczne

§ 37. W blokach operacyjnych, izolatkach oraz pomieszczeniach dla pacjentów o obni¿onej odporno¶ci stosuje siê wentylacjê nawiewno-wywiewn± lub klimatyzacjê zapewniaj±c± parametry jako¶ci powietrza dostosowane do funkcji tych pomieszczeñ.

informacje o jednostce

komentarze praktyczne

§ 38. W salach operacyjnych oraz innych pomieszczeniach, w których podtlenek azotu jest stosowany do znieczulenia, nawiew powietrza odbywa siê gór±, a wyci±g powietrza w 20% gór± i w 80% do³em i zapewnia nadci¶nienie w stosunku do korytarza; rozmieszczenie punktów nawiewu nie mo¿e powodowaæ przep³ywu powietrza od strony g³owy pacjenta przez pole operacyjne.

informacje o jednostce

komentarze praktyczne

§ 39. 1. Instalacje i urz±dzenia wentylacji mechanicznej i klimatyzacji podlegaj± okresowemu przegl±dowi, czyszczeniu lub dezynfekcji, lub wymianie elementów instalacji zgodnie z zaleceniami producenta, nie rzadziej ni¿ co 12 miesiêcy.

2. Dokonanie czynno¶ci, o których mowa w ust. 1, wymaga udokumentowania.

informacje o jednostce

komentarze praktyczne

§ 40. Rezerwowe ¼ród³o zaopatrzenia szpitala w wodê zapewnia co najmniej jej 12-godzinny zapas.

§ 41. Rezerwowym ¼ród³em zaopatrzenia szpitala w energiê elektryczn± jest agregat pr±dotwórczy wyposa¿ony w funkcjê autostartu, zapewniaj±cy co najmniej 30% potrzeb mocy szczytowej, a tak¿e urz±dzenie zapewniaj±ce odpowiedni poziom bezprzerwowego podtrzymania zasilania.

Rozdzia³ 7

Przepis koñcowy

§ 42. Rozporz±dzenie wchodzi w ¿ycie z dniem 1 lipca 2012 r.5)

______

1) Minister Zdrowia kieruje dzia³em administracji rz±dowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporz±dzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegó³owego zakresu dzia³ania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 248, poz. 1495 i Nr 284, poz. 1672).

2) Zmiany wymienionej ustawy zosta³y og³oszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 89, poz. 590 i Nr 166, poz. 1172, z 2008 r. Nr 17, poz. 101 i Nr 237, poz. 1653, z 2009 r. Nr 11, poz. 59 i Nr 122, poz. 1007, z 2010 r. Nr 107, poz. 679 i Nr 219, poz. 1443 oraz z 2011 r. Nr 30, poz. 151, Nr 112, poz. 654 i Nr 208, poz. 1240 i 1241.

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zosta³y og³oszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 119, poz. 1015, z 2006 r. Nr 117, poz. 790, z 2009 r. Nr 76, poz. 641 oraz z 2011 r. Nr 112, poz. 654 i Nr 113, poz. 657.

4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zosta³y og³oszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 216, poz. 1367, Nr 225, poz. 1486, Nr 227, poz. 1505, Nr 234, poz. 1570 i Nr 237, poz. 1654, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 22, poz. 120, Nr 26, poz. 157, Nr 38, poz. 299, Nr 92, poz. 753, Nr 97, poz. 800, Nr 98, poz. 817, Nr 111, poz. 918, Nr 118, poz. 989, Nr 157, poz. 1241, Nr 161, poz. 1278 i Nr 178, poz. 1374, z 2010 r. Nr 50, poz. 301, Nr 107, poz. 679, Nr 125, poz. 842, Nr 127, poz. 857, Nr 165, poz. 1116, Nr 182, poz. 1228, Nr 205, poz. 1363, Nr 225, poz. 1465, Nr 238, poz. 1578 i Nr 257, poz. 1723 i 1725, z 2011 r. Nr 45, poz. 235, Nr 73, poz. 390, Nr 81, poz. 440, Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 113, poz. 657, Nr 122, poz. 696, Nr 138, poz. 808, Nr 149, poz. 887, Nr 171, poz. 1016, Nr 205, poz. 1203 i Nr 232, poz. 1378 oraz z 2012 r. poz. 123.

5) Niniejsze rozporz±dzenie by³o poprzedzone rozporz±dzeniami Ministra Zdrowia: z dnia 9 marca 2000 r. w sprawie wymagañ, jakim powinny odpowiadaæ pomieszczenia, urz±dzenia i sprzêt medyczny, s³u¿±ce wykonywaniu indywidualnej praktyki lekarskiej, indywidualnej specjalistycznej praktyki lekarskiej i grupowej praktyki lekarskiej (Dz. U. Nr 20, poz. 254), z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie wymagañ technicznych i sanitarnych dla pomieszczeñ, w których mo¿na wykonywaæ praktykê pielêgniarek i po³o¿nych, oraz wymagañ, jakim powinny odpowiadaæ urz±dzenia i sprzêt medyczny umo¿liwiaj±cy udzielanie ¶wiadczeñ zdrowotnych (Dz. U. Nr 56, poz. 397) i z dnia 2 lutego 2011 r. w sprawie wymagañ, jakim powinny odpowiadaæ pod wzglêdem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urz±dzenia zak³adu opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 31, poz. 158), które trac± moc z dniem wej¶cia w ¿ycie mniejszego rozporz±dzenia na podstawie art. 219 ust. 1 pkt 1-3 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o dzia³alno¶ci leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092).

ZA£¡CZNIKI

ZA£¡CZNIK Nr 1

SZCZEGÓ£OWE WYMAGANIA, JAKIM POWINNY ODPOWIADAÆ POMIESZCZENIA I URZ¡DZENIA SZPITALA

I. Izba przyjêæ

1. Izba przyjêæ posiada bezpo¶rednie zadaszone wej¶cie z dojazdem umo¿liwiaj±cym podjazd co najmniej dla jednego pojazdu.

2. W sk³ad izby przyjêæ wchodz±:

1) punkt rejestracji pacjentów i poczekalnia;

2) pomieszczenie zapewniaj±ce przeprowadzenie badañ zwi±zanych z przyjêciem pacjenta do szpitala;

3) co najmniej jedno pomieszczenie higieniczno-sanitarne wyposa¿one dodatkowo w natrysk i wózek-wannê, przystosowane dla osób niepe³nosprawnych, w tym poruszaj±cych siê na wózkach inwalidzkich.

3. Je¿eli nie organizuje siê osobnej izby przyjêæ dla oddzia³u po³o¿nictwa, w ramach oddzia³u zapewnia siê osobne pomieszczenie przyjêæ dla kobiet ciê¿arnych.

4. W izbie przyjêæ zapewnia siê mo¿liwo¶æ krótkotrwa³ej izolacji pacjenta, u którego stwierdzono chorobê zaka¼n±, lub z podejrzeniem zachorowania na chorobê zaka¼n±. Izolacja mo¿e siê odbywaæ w oddzielnym pomieszczeniu, w przypadku gdy izba przyjêæ sk³ada siê co najmniej z trzech pomieszczeñ zapewniaj±cych przeprowadzenie badañ zwi±zanych z przyjêciem pacjenta.

5. W przypadku gdy izba przyjêæ jest równie¿ miejscem przyjmowania dzieci, co najmniej jedno pomieszczenie oraz pomieszczenie higieniczno-sanitarne wyposa¿one w natrysk s± wyposa¿one w sposób dostosowany do przyjmowania dziecka.

II. Zespó³ pomieszczeñ pielêgnacyjnych w oddziale

W sk³ad zespo³u pomieszczeñ pielêgnacyjnych wchodz± co najmniej:

1) pokoje ³ó¿kowe;

2) punkt pielêgniarski z pokojem przygotowawczym pielêgniarskim;

3) gabinet diagnostyczno-zabiegowy;

4) pomieszczenia higieniczno-sanitarne wyposa¿one dodatkowo w natrysk, w tym co najmniej jedno przystosowane dla osób niepe³nosprawnych, w szczególno¶ci poruszaj±cych siê na wózkach inwalidzkich;

5) brudownik - pomieszczenie s³u¿±ce do opró¿niania, dezynfekowania i przechowywania kaczek i basenów lub niszczenia tego rodzaju pojemników jednorazowego u¿ytku oraz sk³adowania brudnej bielizny, wyposa¿one w umywalkê, p³uczkê-dezynfektor lub urz±dzenie do dekontaminacji oraz utylizacji wk³adów jednorazowych wraz z zawarto¶ci±, które powinno byæ zainstalowane w sposób eliminuj±cy zagro¿enia dla pacjentów - w przypadku stosowania basenów i kaczek jednorazowych, oraz w wentylacjê mechaniczn± wyci±gow±.

III. Oddzia³ po³o¿nictwa i neonatologii

1. W oddziale po³o¿nictwa i neonatologii pokoje ³ó¿kowe urz±dza siê co najmniej w jednym z systemów:

1) "matka z dzieckiem", w którym pokoje s± przeznaczone dla maksymalnie dwóch matek i dwóch noworodków z mo¿liwo¶ci± wstawienia trzeciego ³ó¿eczka dla noworodka, i s± wyposa¿one w zespó³ urz±dzeñ umo¿liwiaj±cych mycie i pielêgnacjê noworodka;

2) korespondencyjnym, w którym pokój noworodków jest umieszczony pomiêdzy dwoma pokojami matek i spe³nia nastêpuj±ce wymagania:

a) posiada przeszklone szk³em bezpiecznym ¶ciany wewnêtrzne granicz±ce z pokojami matek, zapewniaj±ce kontakt wzrokowy i równocze¶nie izolacjê d¼wiêkow±,

b) pokój noworodków jest po³±czony drzwiami z pokojami matek i wyposa¿ony w zestaw urz±dzeñ do mycia i pielêgnacji noworodka,

c) wej¶cie do pokoju noworodków od strony korytarza prowadzi przez ¶luzê umywalkowo-fartuchow±,

d) liczba ³ó¿eczek w pokoju noworodków jest o jedno ³ó¿eczko wiêksza od sumy ³ó¿ek w s±siaduj±cych z nim pokojach matek.

2. W oddziale po³o¿nictwa i neonatologii wyodrêbnia siê pokoje dla noworodków obserwowanych, wcze¶niaków, intensywnej opieki noworodka, posiadaj±ce ¶luzy umywalkowo-fartuchowe oraz pomieszczenia dla noworodków wymagaj±cych opieki po¶redniej i ci±g³ej, wyposa¿one w zespó³ urz±dzeñ umo¿liwiaj±cych mycie i pielêgnacjê noworodka.

IV. Zespó³ porodowy

1. Zespó³ porodowy sk³ada siê z:

1) co najmniej jednej sali porodowej jednostanowiskowej, w tym co najmniej jednej przeznaczonej do porodów rodzinnych lub

2) sali porodowej wielostanowiskowej, lub

3) co najmniej jednego pokoju ³ó¿kowego przystosowanego do odbioru porodu.

2. Dla zespo³u porodowego zapewnia siê salê operacyjn± dla porodów rozwi±zywanych ciêciem cesarskim, wyposa¿on± w stanowisko resuscytacji noworodka.

3. Personel wchodzi do zespo³u przez ¶luzê umywalkowo-fartuchow±.

4. W zespole powinno znajdowaæ siê co najmniej jedno pomieszczenie przeznaczone dla po³o¿nic i noworodka w pierwszych godzinach ¿ycia, po porodach powik³anych, w którym zapewnia siê mo¿liwo¶æ obserwacji bezpo¶redniej lub przy u¿yciu kamer wyposa¿onych w funkcje autostartu, w szczególno¶ci mo¿liwo¶æ obserwacji twarzy.

V. Oddzia³ dzieciêcy

1. W ramach oddzia³u dzieciêcego w szpitalu ogólnym wydziela siê pododdzia³ albo odcinek dla dzieci:

1) m³odszych - do 3 lat;

2) starszych - powy¿ej 3 lat.

2. W oddziale dzieciêcym znajduje siê co najmniej jedna izolatka.

3. W odcinku dzieci m³odszych ³ó¿ka znajduj± siê w zespo³ach wyposa¿onych w ¶luzê umywalkowo-fartuchow± i punkt pielêgniarski.

4. Punkt pielêgniarski lub sale niemowlêce wyposa¿a siê w zestaw urz±dzeñ umo¿liwiaj±cych mycie i pielêgnacjê niemowl±t.

5. ¦ciany oddzielaj±ce pokoje ³ó¿kowe w pododdziale dzieci m³odszych oraz ¶ciany miêdzy pokojami i punktem pielêgniarskim s± przeszklone w celu ci±g³ej obserwacji dzieci; w pododdziale dzieci m³odszych drzwi do pokoi s± przeszklone.

6. Do szklenia ¶cian i drzwi, o których mowa w ust. 5, oraz okien u¿ywa siê szk³a bezpiecznego.

7. Dopuszcza siê obserwacjê dzieci za pomoc± kamer posiadaj±cych rezerwowe zasilanie z funkcj± autostartu.

8. W oddziale dzieciêcym zapewnia siê dodatkowe ³ó¿ka w pokojach dzieci lub w odrêbnym pomieszczeniu przeznaczone dla rodziców lub opiekunów dziecka.

9. Okna, poza uchylnym skrzyd³em górnym, zabezpiecza siê przed mo¿liwo¶ci± otworzenia przez dzieci.

10. W oddziale dzieciêcym zapewnia siê pomieszczenie higieniczno-sanitarne wyposa¿one dodatkowo w natrysk dla rodziców lub opiekunów dziecka.

VI. Oddzia³ chorób zaka¼nych

1. Wej¶cie do oddzia³u chorób zaka¼nych prowadzi przez ¶luzê umywalkowo-fartuchow± umo¿liwiaj±c± transport pacjenta na ³ó¿ku, bez mo¿liwo¶ci równoczesnego otwarcia drzwi wewnêtrznych, albo stosuje siê inny system zapobiegania przenikaniu powietrza z oddzia³u na zewn±trz.

2. W oddziale chorób zaka¼nych znajduj± siê co najmniej trzy izolatki.

3. Szatnia dla personelu oddzia³u chorób zaka¼nych nie mo¿e znajdowaæ siê w obrêbie tego oddzia³u.

4. Oddzia³ chorób zaka¼nych wyposa¿a siê w urz±dzenia umo¿liwiaj±ce kontakt pacjenta z odwiedzaj±cym.

VII. Oddzia³ chorób p³uc i gru¼licy

Oddzia³ chorób p³uc i gru¼licy sk³ada siê z:

1) pomieszczeñ przeznaczonych dla pacjentów z chorobami p³uc i gru¼lic± niepr±tkuj±cych, które spe³niaj± wymagania okre¶lone w czê¶ci II;

2) zespo³u pomieszczeñ dla pacjentów z gru¼lic± pr±tkuj±cych, który spe³nia wymagania okre¶lone w czê¶ci VI.

VIII. Oddzia³ psychiatryczny

1. Oddzia³ psychiatryczny ma dostêp do terenu przeznaczonego na cele terapeutyczno-rekreacyjne.

2. Oddzia³ psychiatryczny dysponuje pomieszczeniami terapeutyczno-rehabilitacyjnymi, sal± pobytu dziennego oraz jadalni±.

3. Drzwi wej¶ciowe do oddzia³u psychiatrycznego zabezpiecza siê w sposób uniemo¿liwiaj±cy niekontrolowane opuszczenie oddzia³u.

4. W pokojach ³ó¿kowych drzwi otwieraj± siê na zewn±trz, a w przypadku otwierania do wewn±trz konstrukcja drzwi umo¿liwia ich otwarcie w przypadku zablokowania od wewn±trz pomieszczenia.

5. Okna w pokojach, w których przebywaj± pacjenci, s± przeszklone od wewn±trz szk³em bezpiecznym; okna zabezpiecza siê przed mo¿liwo¶ci± otworzenia przez pacjentów.

6. W oddziale psychiatrycznym:

1) wydziela siê odcinki obserwacyjno-diagnostyczne lub pokoje obserwacyjne;

2) czê¶æ obserwacyjno-diagnostyczna mo¿e byæ wyposa¿ona w jednoosobow± separatkê posiadaj±c±:

a) drzwi odporne na zniszczenie, otwieraj±ce siê na zewn±trz, z okienkiem obserwacyjnym szklonym szk³em hartowanym, wyposa¿one w podwójny system zamykania od zewn±trz, bez klamki od wewn±trz,

b) ¶ciany i pod³ogê g³adkie, jasne, wy³o¿one wyk³adzin± odporn± na zniszczenie,

c) o¶wietlenie zabezpieczone szk³em bezpiecznym; lampa i ¿arówka s± dostêpne wy³±cznie od zewn±trz pokoju,

d) system wentylacji niedostêpny dla osoby izolowanej,

e) system ogrzewania uniemo¿liwiaj±cy dostêp osoby izolowanej do grzejnika lub innego ¼ród³a ciep³a,

f) w³asne pomieszczenie higieniczno-sanitarne wyposa¿one dodatkowo w miskê ustêpow±, natrysk i umywalkê, odporne na umy¶lne zniszczenia,

g) ³ó¿ko wyposa¿one w materac niepalny, odporny na zniszczenie,

h) system monitoringu z kamer±, posiadaj±cy rezerwowe zasilanie wyposa¿one w funkcjê autostartu, niedostêpn± dla osoby izolowanej, zabezpieczon± przed uszkodzeniem;

3) w pokojach ³ó¿kowych na odcinkach obserwacyjno-diagnostycznych lub w pokojach obserwacyjnych wypusty instalacji elektrycznych, poza o¶wietleniem sufitowym, znajduj± siê na zewn±trz tych pokoi od strony korytarza;

4) w pokojach ³ó¿kowych, innych ni¿ okre¶lone w pkt 3, wypusty instalacji elektrycznych, z wyj±tkiem wy³±czników o¶wietlenia, s± zabezpieczone przed dostêpem chorych albo znajduj± siê na zewn±trz tych pokoi.

7. Oddzia³ psychiatryczny w szpitalu ogólnym wyposa¿a siê tak¿e w:

1) osobny dzia³ przyjêæ, sk³adaj±cy siê z:

a) poczekalni,

b) punktu rejestracji,

c) gabinetu lekarskiego,

d) pomieszczenia higieniczno-sanitarnego;

2) co najmniej jeden gabinet przyjêæ dla pacjentów z pobudzeniem psychoruchowym zagra¿aj±cych bezpo¶rednio sobie lub innym.

8. Wymagañ, o których mowa w ust. 3-7, nie stosuje siê do pomieszczeñ o¶rodka leczenia uzale¿nieñ.

IX. Blok operacyjny

1. W sk³ad bloku operacyjnego wchodz±:

1) co najmniej jedna sala operacyjna, maj±ca bezpo¶rednie po³±czenie z czê¶ci± brudn± bloku operacyjnego w celu usuwania zu¿ytych materia³ów, z zachowaniem ruchu jednokierunkowego;

2) ¶luza dla pacjenta, przez któr± pacjenci s± dowo¿eni i wywo¿eni z bloku operacyjnego;

3) ¶luzy szatniowe, przez które przechodzi personel;

4) ¶luza materia³owa przeznaczona do dostarczania oraz krótkotrwa³ego przechowywania czystych i sterylnych materia³ów;

5) co najmniej jedno pomieszczenie przygotowawcze dla personelu wyposa¿one w stanowisko chirurgicznego mycia r±k, przez które personel wchodzi do sali operacyjnej;

6) co najmniej jedno pomieszczenie przygotowania pacjenta;

7) co najmniej jedno pomieszczenie dla personelu z pomieszczeniem higieniczno-sanitarnym;

8) co najmniej jeden magazyn sprzêtu i aparatury;

9) co najmniej jeden magazyn czystej bielizny;

10) co najmniej jeden magazyn do krótkotrwa³ego przechowywania brudnej bielizny;

11) co najmniej jedno pomieszczenie porz±dkowe.

2. Uk³ad pomieszczeñ bloku operacyjnego umo¿liwia zachowanie zasady rozdzia³u personelu, pacjentów i materia³u czystego od brudnego materia³u zu¿ytego, brudnych narzêdzi, brudnej bielizny i odpadów pooperacyjnych.

3. Dopuszcza siê dostarczanie czystych i sterylnych materia³ów do bloku operacyjnego przez ¶luzê dla pacjenta, o której mowa w ust. 1 pkt 2.

4. Dopuszcza siê mo¿liwo¶æ usuwania brudnych narzêdzi, brudnego sprzêtu, brudnej bielizny oraz odpadów t± sam± drog±, któr± dostarcza siê materia³ czysty i sterylny, pod warunkiem zastosowania szczelnych opakowañ transportowych.

5. Dopuszcza siê wspólne pomieszczenie albo wydzielone miejsce przygotowania pacjenta dla kilku sal operacyjnych.

X. Zak³ad patomorfologii

1. W sk³ad zak³adu patomorfologii wchodz± co najmniej:

1) prosektura (czê¶æ sekcyjna);

2) pracownia histopatologiczna;

3) pomieszczenia administracyjno-socjalne (szatnia, ustêpy, jadalnia);

4) sala wydawania zw³ok.

2. Do zak³adu powinny prowadziæ osobne wej¶cia dla personelu, przywo¿onych zw³ok, osób bliskich zmar³emu i wydawania zw³ok.

3. Dojazd do sali wydawania zw³ok nie mo¿e byæ widoczny z okien oddzia³ów ³ó¿kowych, przychodni i innych czê¶ci szpitala dostêpnych dla pacjentów.

4. Prosektura powinna byæ dostêpna przez ¶luzê szatniow±.

5. W sk³ad pracowni histopatologicznej wchodz±:

1) pracownia formalinowa;

2) pracownia obróbki preparatów histologicznych;

3) pracownia mikroskopowa;

4) pracownia cytologiczna;

5) pracownia technik specjalnych (histochemicznych, immunohistochemicznych, immunocytochemicznych i innych);

6) pomieszczenia administracyjno-socjalne.

6. Szpital, który nie posiada zak³adu patomorfologii, zapewnia ch³odniê do przechowywania zw³ok.

7. Do zak³adu patomorfologii funkcjonuj±cego poza struktur± szpitala nie stosuje siê wymagañ okre¶lonych w ust. 3 i 6.

XI. Centralna sterylizatornia

1. W szpitalu zapewnia siê sta³e zaopatrzenie w materia³y sterylne.

2. W zale¿no¶ci od przyjêtych rozwi±zañ materia³y sterylne mog± byæ dostarczane b±d¼ ze sterylizatorni zlokalizowanej poza zaopatrywanym szpitalem, posiadaj±cej system zarz±dzania jako¶ci± (ISO lub GMP) i gwarantuj±cej wykonanie wyrobu sterylnego, b±d¼ z centralnej sterylizatorni zorganizowanej w ramach zaopatrywanego szpitala.

3. W przypadku zaopatrywania szpitala ze sterylizatorni zlokalizowanej poza szpitalem, nale¿y zapewniæ pomieszczenie przeznaczone dla ekspedycji materia³u ska¿onego oraz odbioru materia³u sterylnego, jak równie¿ pomieszczenie wyposa¿one w myjniê-dezynfektor przeznaczon± do mycia wózków i innych elementów transportowych.

4. W przypadku urz±dzenia centralnej sterylizatorni w ramach szpitala, musi ona byæ wyposa¿ona w urz±dzenia do wyja³awiania sprzêtu, aparatury, narzêdzi, bielizny operacyjnej, materia³ów opatrunkowych i innych elementów tego wymagaj±cych oraz dezynfekowania wózków i pojemników s³u¿±cych do transportu materia³ów poddawanych sterylizacji.

5. Centralna sterylizatornia musi mieæ dogodne po³±czenia z zespo³em operacyjnym oraz byæ ³atwo dostêpna z innych jednostek organizacyjnych szpitala oraz w miarê mo¿liwo¶ci z zewn±trz.

6. Transport materia³ów sterylnych i ska¿onych miêdzy centraln± sterylizatorni± i oddzia³ami powinien odbywaæ siê w szczelnych wózkach lub pojemnikach. Szczelno¶æ transportu dostosowuje siê do stopnia czysto¶ci dróg transportowych.

7. Centralna sterylizatornia powinna byæ podzielona na trzy strefy:

1) brudn±, przeznaczon± do przyjmowania, sortowania, mycia, dezynfekcji wstêpnej i w³a¶ciwej narzêdzi chirurgicznych, aparatury medycznej, mycia i dezynfekcji wózków i elementów transportowych, gromadzenia narzêdzi fabrycznie nowych oraz przechowywania zapasów ¶rodków dezynfekcyjnych i przygotowywania z nich roztworów roboczych;

2) czyst±, przeznaczon± do suszenia wydezynfekowanych narzêdzi i aparatury, przegl±dania i sk³adania bielizny operacyjnej, pakietowania zestawów operacyjnych i zabiegowych, za³adunku przygotowanych wsadów do sterylizatorów, gromadzenia narzêdzi fabrycznie nowych, tworzenia i archiwizacji dokumentacji procesów sterylizacji;

3) steryln±, przeznaczon± do wy³adunku wysterylizowanych materia³ów ze sterylizatorów, ich magazynowania i wydawania na oddzia³y szpitalne lub odbiorcom spoza szpitala.

8. Pakietowanie narzêdzi i bielizny powinno odbywaæ siê w oddzielnych pomieszczeniach.

9. Rozwi±zanie przestrzenne centralnej sterylizatorni powinno zapewniaæ ruch postêpowy obrabianych materia³ów od strefy brudnej do sterylnej.

10. Wej¶cie personelu centralnej sterylizatorni ze strefy czystej do strefy brudnej i sterylnej powinno prowadziæ przez ¶luzy umywalkowo-fartuchowe.

11. Przy ¶luzie miêdzy stref± czyst± i brudn± powinien byæ zainstalowany ustêp.

12. Miêdzy stref± steryln± a ogólnodostêpn± szpitala powinno znajdowaæ siê pomieszczenie do wydawania materia³ów sterylnych.

13. Wszystkie systemy technologiczne centralnej sterylizatorni (sterylizatory, myjnie, wózki, rega³y, pojemniki sterylizacyjne, tace) powinny byæ kompatybilne, zgodne z jednostk± wsadu.

14. Na terenie centralnej sterylizatorni stosuje siê odrêbne wózki i inne elementy transportowe, którymi s± transportowane materia³y do strefy brudnej oraz którymi s± transportowane materia³y sterylne, albo miêdzy stref± brudn± i pomieszczeniem do wydawania materia³ów sterylnych montuje siê przelotow± myjniê-dezynfektor, przeznaczon± do mycia wózków i innych elementów transportowych. Dopuszcza siê wykonanie w tym miejscu dwóch pomieszczeñ: jednego do mycia i dezynfekcji manualnej (rêcznej) i drugiego do suszenia mytych sprzêtów.

15. Miêdzy stref± brudn± i czyst± powinny byæ zainstalowane przelotowe myjnie-dezynfektory w liczbie i z wyposa¿eniem uzasadnionymi procesem technologicznym.

16. W ¶cianie miêdzy stref± czyst± i steryln± powinny byæ zainstalowane sterylizatory przelotowe w liczbie i o wielko¶ci uzasadnionymi procesem technologicznym, jednak nie mniej ni¿ dwa sterylizatory parowe.

17. W przypadku stosowania sterylizacji gazowej tlenkiem etylenu lub formaldehydem sprzêtu nieodpornego na dzia³anie temperatury:

1) po stronie czystej wydziela siê pomieszczenie przeznaczone do za³adunku materia³u;

2) po stronie wy³adowczej sterylizatorów gazowych w strefie sterylnej powinno znajdowaæ siê pomieszczenie do degazacji sterylizowanych materia³ów;

3) w pomieszczeniach, o których mowa w pkt 1 i 2, nie mo¿na przewidywaæ sta³ych stanowisk pracy.

18. W pomieszczeniach, o których mowa w ust. 17, instaluje siê sygnalizatory przekroczenia dopuszczalnych stê¿eñ tlenku etylenu na stanowiskach pracy.

19. Do sterylizacji tlenkiem etylenu na terenie szpitala mo¿na stosowaæ wy³±cznie sterylizatory zasilane z jednorazowego naboju z czynnikiem sterylizuj±cym.

20. Do utylizacji tlenku etylenu stosuje siê spalarkê tlenku etylenu lub katalizator.

21. Do zasilania wytwornic pary dla sterylizatorów parowych i myjni-dezynfektorów (do ostatecznego p³ukania) doprowadza siê wodê oczyszczon± o parametrach okre¶lonych przez producenta urz±dzenia.

22. Stacja uzdatniania wody mo¿e byæ integraln± czê¶ci± centralnej sterylizatorni albo mo¿e byæ zlokalizowana w odrêbnym pomieszczeniu.

23. Przy doborze wydajno¶ci stacji uzdatniania wody uwzglêdnia siê ewentualne zasilanie z niej wod± uzdatnion± innych oddzia³ów szpitala (apteka, laboratoria, blok operacyjny, kuchnia mleczna, zak³ad diagnostyki obrazowej, stacja dializ, oddzia³ urologii, pracownia badañ i zabiegów endoskopowych).

ZA£¡CZNIK Nr 2

SZCZEGÓ£OWE WYMAGANIA, JAKIM POWINNY ODPOWIADAÆ POMIESZCZENIA I URZ¡DZENIA AMBULATORIUM

1. W ambulatoriach wydziela siê pomieszczenia, w których s± udzielane ¶wiadczenia zdrowotne doros³ym, dzieciom chorym i dzieciom zdrowym. Dopuszcza siê wspólne pomieszczenia dla wszystkich grup pacjentów, z zachowaniem rozdzia³u czasowego przyjêæ dzieci zdrowych.

2. W ambulatoriach, w których s± wykonywane zabiegi, urz±dza siê gabinet diagnostyczno-zabiegowy.

3. W ambulatoriach, w których nie s± wykonywane zabiegi, urz±dza siê pokój do przyjmowania pacjentów.

4. W gabinecie diagnostyczno-zabiegowym dopuszcza siê po³±czenie funkcji zabiegowych i diagnostycznych z pobieraniem prób do analiz, pod warunkiem zachowania rozdzia³u czasowego.

5. Gabinet badañ ginekologicznych oraz ambulatoria, w których s± udzielane ¶wiadczenia zdrowotne w dziedzinie urologii lub o charakterze inwazyjnym w zakresie dolnego odcinka przewodu pokarmowego, maj± bezpo¶rednie po³±czenie z pomieszczeniem higieniczno-sanitarnym wyposa¿onym dodatkowo w bidet. W przypadku wykonywania praktyki zawodowej w pomieszczeniu, o którym mowa w § 14 ust. 3, dopuszcza siê mo¿liwo¶æ zapewnienia pomieszczenia higieniczno-sanitarnego niepo³±czonego bezpo¶rednio z gabinetem.

6. W ambulatorium znajduje siê co najmniej jedno pomieszczenie higieniczno-sanitarne.

7. W przypadku prowadzenia sterylizacji, w ambulatorium urz±dza siê sterylizatorniê.

8. Sterylizatorniê lokalizuje siê w oddzielnym pomieszczeniu lub wydzielonym do tego celu miejscu gabinetu diagnostyczno-zabiegowego, pod warunkiem zapewnienia rozdzia³u czasowego miêdzy wykonywaniem kolejnych etapów dekontaminacji wyrobów medycznych lub innych przedmiotów lub materia³ów, a udzielaniem ¶wiadczeñ zdrowotnych.

9. W przypadku, gdy sterylizatornia stanowi wydzielone miejsce w gabinecie diagnostyczno-zabiegowym, lokalizuje siê j± poza drogami komunikacji i w odleg³o¶ci zapewniaj±cej swobodny dostêp do miejsca udzielania ¶wiadczenia zdrowotnego, w trakcie wykonywania którego mo¿e doj¶æ do naruszenia ci±g³o¶ci tkanek ludzkich.

10. Sterylizatornia stanowi ci±g technologiczny obejmuj±cy w kolejno¶ci:

1) odcinek (blat) materia³ów ska¿onych, s³u¿±cy do wy³adunku i przygotowania do mycia i dezynfekcji wstêpnej lub zasadniczej;

2) odcinek maszynowego mycia lub rêcznego mycia i dezynfekcji obejmuj±cy urz±dzenie myj±co-dezynfekcyjne lub zlew 2-komorowy;

3) odcinek (blat) materia³ów czystych do przegl±dania i pakietowania materia³ów czystych przed sterylizacj±;

4) sterylizator parowy lub niskotemperaturowy, z wy³±czeniem urz±dzenia na tlenek etylenu;

5) odcinek (blat) materia³ów sterylnych;

6) stanowisko higieny r±k zorganizowane poza blatem roboczym.

11. Rozwi±zanie przestrzenne sterylizatorni zapewnia na ka¿dym etapie technologicznym jednokierunkowy ruch materia³ów od punktu przyjêcia materia³u ska¿onego do punktu wydania materia³u sterylnego.

ZA£¡CZNIK Nr 3

SZCZEGÓ£OWE WYMAGANIA, JAKIM POWINNY ODPOWIADAÆ POMIESZCZENIA I URZ¡DZENIA SZPITALA JEDNODNIOWEGO

1. W sk³ad szpitala jednodniowego wchodz±:

1) gabinet diagnostyczno-zabiegowy;

2) pokoje pobytu wyposa¿one, w zale¿no¶ci od udzielanych ¶wiadczeñ zdrowotnych, w:

a) ³ó¿ka lub

b) fotele wypoczynkowe, lub

c) fotele dla rodziców lub opiekunów dziecka w przypadku pokoju pobytu dla dzieci.

2. W przypadku udzielania ¶wiadczeñ zdrowotnych o charakterze chirurgicznym, stosuje siê wymagania okre¶lone w czê¶ci I ust. 2 i 3 oraz czê¶ci II i IX za³±cznika nr 1 do rozporz±dzenia, z wyj±tkiem wózka-wanny, o którym mowa w czê¶ci I ust. 2 pkt 3.

3. W przypadku prowadzenia sterylizacji w szpitalu jednodniowym, urz±dza siê centraln± sterylizatorniê, o której mowa w czê¶ci XI za³±cznika nr 1 do rozporz±dzenia, lub sterylizatorniê, o której mowa w ust. 8-11 za³±cznika nr 2 do rozporz±dzenia.

ZA£¡CZNIK Nr 4

SZCZEGÓ£OWE WYMAGANIA, JAKIM POWINNY ODPOWIADAÆ POMIESZCZENIA I URZ¡DZENIA CENTRUM

I. Czê¶æ ogólna

1. Uk³ad funkcjonalny centrum zapewnia:

1) wydzielon± strefê przebywania dawców;

2) ci±gi funkcjonalne w zakresie podstawowej dzia³alno¶ci centrum;

3) grupowanie pomieszczeñ i dzia³ów ze wzglêdu na powi±zania funkcjonalne;

4) grupowanie pomieszczeñ lub dzia³ów ze wzglêdu na szczególne wymagania techniczne (podobieñstwo i nasycenie instalacyjne).

2. Przez podstawow± dzia³alno¶æ, o której mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie siê rejestracjê dawców, badania lekarskie i laboratoryjne, pobieranie krwi, preparatykê krwi i jej sk³adników oraz ich przechowywanie i ekspedycjê.

3. W pomieszczeniach, w których jest konieczna zwiêkszona wymiana powietrza, zapewnia siê wentylacjê mechaniczn±. W szczególno¶ci dotyczy to:

1) pomieszczeñ, w których znajduj± siê zbiorniki z ciek³ym azotem;

2) pomieszczenia przeznaczonego na radiator.

4. Pomieszczenia przeznaczone do pobierania i preparatyki krwi i jej sk³adników oraz pomieszczenia dzia³u laboratoryjnego i ekspedycji s± klimatyzowane.

5. Pomieszczenia centrum zabezpiecza siê przed dostêpem osób w nim niezatrudnionych, z wyj±tkiem dzia³u:

1) dawców;

2) pobierania, w czê¶ci dostêpnej dla dawców;

3) ekspedycji, w czê¶ci dostêpnej dla interesantów;

4) metodyczno-organizacyjnego i administracji.

6. Centrum posiada pomieszczenia magazynowe zapewniaj±ce warunki przechowywania wymagane przez producentów poszczególnych materia³ów pomocniczych stosowanych w centrum.

7. Przy wej¶ciu do pomieszczeñ centrum zapewnia siê szatniê.

II. Dzia³ dawców

1. Dzia³ dawców sk³ada siê z pomieszczeñ i urz±dzeñ zapewniaj±cych:

1) rejestracjê i prowadzenie ci±g³ej ewidencji dawców, z uwzglêdnieniem pomieszczenia umo¿liwiaj±cego wype³nianie kwestionariuszy;

2) dokonywanie wszystkich czynno¶ci zwi±zanych z zakwalifikowaniem zg³aszaj±cych siê osób (pobieranie krwi do celów diagnostyki, badanie dawców przed oddaniem krwi i okresowe czynno¶ci administracyjne);

3) wydawanie posi³ków regeneracyjnych przed lub po zabiegu pobrania.

2. Dzia³ dawców ma bezpo¶rednie po³±czenie z dzia³em pobierania oraz dogodne po³±czenie z dzia³em laboratoryjnym.

III. Dzia³ pobierania

1. Dzia³ pobierania sk³ada siê z pomieszczeñ i urz±dzeñ zapewniaj±cych:

1) wykonanie prac przygotowawczych do pobierania krwi lub jej sk³adników;

2) rejestracjê dawców przed pobraniem krwi lub jej sk³adników;

3) pobieranie krwi lub jej sk³adników;

4) wykonywanie zabiegów aferezy i przekazywanie pobranych sk³adników krwi do dzia³u preparatyki, ekspedycji lub innego dzia³u;

5) prowadzenie dokumentacji pobranej krwi lub jej sk³adników.

2. Pomieszczeniami dostêpnymi dla dawców s±:

1) poczekalnia;

2) pomieszczenie higieniczno-sanitarne dostêpne dla osób niepe³nosprawnych, w tym poruszaj±cych siê na wózkach inwalidzkich;

3) gabinet badañ;

4) sala pobrañ;

5) pomieszczenie do wypoczynku dawców, wydawania i spo¿ywania posi³ku regeneracyjnego.

3. Dzia³ pobierania ma dogodne po³±czenia z dzia³em preparatyki oraz z dzia³em ekspedycji.

4. Sala pobrañ ma dogodne po³±czenie ze stanowiskiem kontroli serologicznej.

IV. Dzia³ preparatyki

1. Dzia³ preparatyki sk³ada siê z pomieszczeñ, w których:

1) wykonuje siê wszystkie rodzaje preparatyki, z uwzglêdnieniem preparatyki w uk³adzie otwartym;

2) przechowuje siê w standardowych warunkach krew i jej sk³adniki niezakwalifikowane jeszcze do u¿ytku.

2. Dzia³ preparatyki ma dogodne po³±czenia z dzia³em magazynowania i dzia³em ekspedycji.

V. Dzia³ laboratoryjny

1. Pomieszczenia i urz±dzenia dzia³u laboratoryjnego zapewniaj± wykonanie wszystkich obowi±zuj±cych badañ u dawcy i w preparacie krwi lub jej sk³adników.

2. Pomieszczenia laboratoryjne (pracownie: hematologiczna, biochemiczna, wirusów, biologii molekularnej i inne) s± klimatyzowane.

VI. Dzia³ ekspedycji

1. Dzia³ ekspedycji sk³ada siê z pomieszczeñ, w których:

1) przechowuje siê w odpowiedniej temperaturze krew i jej sk³adniki;

2) przyjmuje siê zwroty niewykorzystanej krwi i jej sk³adników.

2. Magazyn (ch³odnia, lodówki, zamra¿arki) krwi i jej sk³adników lokalizuje siê w dziale ekspedycji lub w jego pobli¿u.

3. Poczekalnia przy dziale ekspedycji jest ³atwo dostêpna z zewn±trz.

VII. Dzia³ zapewnienia jako¶ci

Pomieszczenia i urz±dzenia dzia³u zapewnienia jako¶ci zapewniaj± prowadzenie kontroli jako¶ci wszystkich preparatów krwi i jej sk³adników produkowanych na obszarze dzia³ania centrum.

VIII. Oddzia³ terenowy

1. Oddzia³ terenowy lokalizuje siê w miejscu dostêpnym dla dawców oraz zapewniaj±cym kontakt z dzia³em laboratoryjnym.

2. Oddzia³ terenowy sk³ada siê z czê¶ci dostêpnej dla dawców oraz z niedostêpnej dla nich czê¶ci laboratoryjnej, przeznaczonej tak¿e do preparatyki (w przypadku jej wykonywania), ekspedycji krwi i jej sk³adników.

3. W oddziale terenowym znajduj± siê szatnie oraz pomieszczenia higieniczno-sanitarne dla dawców.

4. W oddziale terenowym znajduj± siê pomieszczenia s³u¿±ce do przygotowywania, wydawania i spo¿ywania posi³ku regeneracyjnego. Dopuszcza siê wykorzystanie do tego celu sto³ówki szpitalnej lub bufetu.

ZA£¡CZNIK Nr 5

SZCZEGÓ£OWE WYMAGANIA, JAKIM POWINNY ODPOWIADAÆ POMIESZCZENIA I URZ¡DZENIA PRACOWNI BADAÑ ENDOSKOPOWYCH

1. W sk³ad pracowni badañ endoskopowych wchodz±:

1) gabinet badañ górnego odcinka przewodu pokarmowego, w przypadku ich wykonywania;

2) gabinet badañ dolnego odcinka przewodu pokarmowego, w przypadku ich wykonywania, z pomieszczeniem higieniczno-sanitarnym wyposa¿onym dodatkowo w bidet, je¿eli nie ma wydzielonego pokoju przygotowañ pacjenta, z bezpo¶rednim dostêpem do pokoju badañ, z pomieszczeniem higieniczno-sanitarnym;

3) gabinet badañ dróg oddechowych, w przypadku ich wykonywania;

4) zmywalnia usytuowana miêdzy pokojami badañ z bezpo¶rednim do nich dostêpem, wyposa¿ona w urz±dzenia do mycia i dezynfekcji lub sterylizacji endoskopów i narzêdzi endoskopowych w sposób technologicznie powtarzalny oraz w wentylacjê mechaniczn± nawiewno-wyci±gow±;

5) pokój z co najmniej jednym stanowiskiem wybudzeniowym dla pobytu pacjenta po badaniu, je¿eli s± wykonywane znieczulenia.

2. W przypadku wykonywania zabiegów na drogach ¿ó³ciowych i trzustkowych, w pracowni badañ endoskopowych znajduje siê wydzielony gabinet badañ z aparatem rentgenowskim. Zabiegi te mog± byæ wykonywane równie¿ w pracowni obrazowej.

3. Dopuszcza siê wykonywanie wszystkich rodzajów badañ i zabiegów przewodu pokarmowego w jednym pokoju, pod warunkiem ich przeprowadzania z zachowaniem rozdzia³u czasowego dla poszczególnych rodzajów badañ.

4. Dopuszcza siê usytuowanie zmywalni w innym miejscu ni¿ miêdzy gabinetami, pod warunkiem zapewnienia transportu endoskopów ska¿onych i zdezynfekowanych w szczelnie zamykanych pojemnikach.

5. W zmywalni dodatkowo montuje siê urz±dzenia do mycia i dezynfekcji pojemników transportowych w sposób technologicznie powtarzalny.

6. Endoskopy przechowuje siê w sposób zabezpieczaj±cy przed ich wtórn± kontaminacj±

7. Narzêdzia endoskopowe u¿ywane w czasie badañ do wykonywania biopsji i zabiegów sterylizuje siê przed u¿yciem i przechowuje jako wyrób sterylny.

8. Do badañ i zabiegów endoskopowych mo¿na u¿ywaæ wy³±cznie endoskopów ze szczeln± optyk±, umo¿liwiaj±c± ich mycie i dezynfekcjê w pe³nym zanurzeniu.

ZA£¡CZNIK Nr 6

SZCZEGÓ£OWE WYMAGANIA, JAKIM POWINNY ODPOWIADAÆ POMIESZCZENIA I URZ¡DZENIA ZAK£ADU REHABILITACJI LECZNICZEJ

1. Pomieszczenia przeznaczone do rehabilitacji leczniczej lokalizuje siê w sposób zapewniaj±cy dostêp osobom niepe³nosprawnym, w tym poruszaj±cym siê na wózkach inwalidzkich.

2. Sala kinezyterapii stanowi odrêbne pomieszczenie.

3. Urz±dzenia wykorzystywane do zabiegów fizykoterapeutycznych lokalizuje siê w sposób zapewniaj±cy intymno¶æ pacjenta podczas zabiegów fizykoterapeutycznych.

4. Diatermie krótkofalowe i mikrofalowe oraz urz±dzenia do laseroterapii s± instalowane w oddzielnych pomieszczeniach (boksach) zgodnie z Polskimi Normami.

5. W zak³adzie rehabilitacji leczniczej znajduj± siê pomieszczenia higieniczno-sanitarne wyposa¿one dodatkowo w natrysk, w tym co najmniej jedno przystosowane dla osób niepe³nosprawnych, w szczególno¶ci poruszaj±cych siê na wózkach inwalidzkich.

ZA£¡CZNIK Nr 7

SZCZEGÓ£OWE WYMAGANIA, JAKIM POWINNY ODPOWIADAÆ POMIESZCZENIA I URZ¡DZENIA STACJI DIALIZ

1. Stacjê dializ wyposa¿a siê w:

1) zespó³ pomieszczeñ ze stanowiskiem do hemodializ, co najmniej z jednym pomieszczeniem wydzielonym do hemodializ pacjentów zaka¿onych wirusami przenoszonymi drog± krwiopochodn± oraz co najmniej z jednym pomieszczeniem przygotowawczym;

2) pomieszczenie higieniczno-sanitarne;

3) urz±dzenia do uzdatniania wody.

2. Pomieszczenie, w którym s± wykonywane dializy otrzewnowe, nie mo¿e s³u¿yæ innym celom.

3. Stanowisko nadzoru pielêgniarskiego zapewnia mo¿liwo¶æ bezpo¶redniej obserwacji pacjentów lub przy u¿yciu kamer posiadaj±cych rezerwowe zasilanie z funkcj± autostartu, w szczególno¶ci mo¿liwo¶æ obserwacji twarzy

Wyszukaj: