|
ROZPORZ¡DZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 20 sierpnia 2012 r.
w sprawie szczegó³owych wymagañ dotycz±cych kszta³cenia pielêgniarek i
po³o¿nych
Na podstawie art. 54 ust. 5 ustawy z dnia 15
lipca 2011 r. o zawodach pielêgniarki i po³o¿nej (Dz. U. Nr 74, poz. 1039 i Nr
291, poz. 1707) zarz±dza siê, co nastêpuje:
§ 1.
Rozporz±dzenie okre¶la szczegó³owe wymagania w
zakresie kszta³cenia pielêgniarek i po³o¿nych w szko³ach pielêgniarskich i
szko³ach po³o¿nych, o których mowa w art. 52 ust. 1 i art. 53 ust. 1 ustawy z
dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielêgniarki i po³o¿nej, zwanych dalej
„uczelni±”, dotycz±ce:
1)
|
sposobu realizacji programu kszta³cenia;
|
2)
|
kadry prowadz±cej kszta³cenie;
|
3)
|
bazy dydaktycznej, w tym s³u¿±cej kszta³ceniu
klinicznemu;
|
4)
|
posiadania wewnêtrznego systemu oceny jako¶ci
kszta³cenia.
|
§ 2.
Uczelnia spe³nia nastêpuj±ce wymagania dotycz±ce
sposobu realizacji programu kszta³cenia:
1)
|
proces kszta³cenia jest ukierunkowany na uzyskanie
wiedzy, umiejêtno¶ci oraz kompetencji spo³ecznych niezbêdnych do wykonywania
zawodu odpowiednio pielêgniarki lub po³o¿nej;
|
2)
|
proces kszta³cenia sprzyja rozwijaniu umiejêtno¶ci
samokszta³cenia;
|
3)
|
program kszta³cenia umo¿liwia pog³êbienie wiedzy
przydatnej do wykonywania zawodu odpowiednio pielêgniarki lub po³o¿nej, w
szczególno¶ci przez organizacjê zajêæ fakultatywnych i wyk³adów
monograficznych.
|
§ 3.
Uczelnia spe³nia nastêpuj±ce wymagania dotycz±ce
kadry prowadz±cej kszta³cenie:
1)
|
uczelnia dysponuje kadr± zapewniaj±c± poziom
kszta³cenia okre¶lony w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 1
oraz ust. 3 pkt 1, 2 i 5 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o
szkolnictwie wy¿szym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572 i poz. 742);
|
2)
|
nauczanie przedmiotów z pielêgniarstwa i po³o¿nictwa
oraz praktyki zawodowe prowadz± nauczyciele akademiccy, posiadaj±cy prawo
wykonywania zawodu pielêgniarki lub po³o¿nej oraz minimum roczn± praktykê
zawodow±, zgodn± z nauczanym przedmiotem;
|
3)
|
nauczyciele prowadz±cy zajêcia teoretyczne
wspó³pracuj± z nauczycielami prowadz±cymi zajêcia praktyczne w zakresie
kszta³towania praktycznych umiejêtno¶ci studentów;
|
4)
|
uczelnia stwarza nauczycielom akademickim mo¿liwo¶æ
sta³ego podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez kszta³cenie kierunkowe
odpowiednio w zakresie pielêgniarstwa, po³o¿nictwa lub nauk medycznych;
|
5)
|
uczelnia stwarza nauczycielom akademickim warunki do
³±czenia pracy dydaktycznej z prowadzeniem badañ naukowych.
|
§ 4.
Uczelnia spe³nia nastêpuj±ce wymagania dotycz±ce
bazy dydaktycznej:
1)
|
uczelnia zapewnia strukturê organizacyjn±
umo¿liwiaj±c± sprawn± realizacjê procesu dydaktycznego;
|
2)
|
uczelnia posiada bazê materialn± i dydaktyczn± o
strukturze dostosowanej do liczby studentów, w tym:
a)
|
sale wyk³adowe,
|
b)
|
sale æwiczeñ,
|
c)
|
pracownie specjalistyczne, w tym
anatomii, fizjologii i biochemii,
|
d)
|
pracownie umiejêtno¶ci
pielêgniarskich,
|
e)
|
pracownie umiejêtno¶ci po³o¿niczych,
|
f)
|
pracownie informatyczne,
|
g)
|
pracownie nauki jêzyków obcych,
|
h)
|
bibliotekê i czytelniê wyposa¿one w
aktualne pi¶miennictwo w zakresie nauczanych dyscyplin, z dostêpem do
Internetu;
|
|
3)
|
uczelnia zapewnia odpowiednio do liczby studentów:
a)
|
zaplecze do realizacji æwiczeñ
praktycznej nauki zawodu i zajêæ praktycznych,
|
b)
|
dostêp do obiektów sportowych, a
zw³aszcza do sali gimnastycznej,
|
c)
|
bazê socjaln±;
|
|
4)
|
przy doborze podmiotów wykonuj±cych dzia³alno¶æ
lecznicz± uczelnia kieruje siê mo¿liwo¶ci± osi±gniêcia zamierzonych celów
dydaktycznych oraz zapewnienia wysokiej jako¶ci zajêæ praktycznych i praktyk
zawodowych, uwzglêdniaj±c w szczególno¶ci:
a)
|
rodzaj i zakres udzielanych
¶wiadczeñ zdrowotnych,
|
b)
|
liczbê i kwalifikacje kadry
pielêgniarskiej i po³o¿niczej,
|
c)
|
urz±dzenie i wyposa¿enie podmiotu,
|
d)
|
wyposa¿enie stanowisk pracy w sprzêt
i materia³y medyczne, niezbêdne do kszta³towania umiejêtno¶ci praktycznych
oraz ochrony przed zaka¿eniem, urazem i wypadkiem,
|
e)
|
prowadzenie dzia³alno¶ci
naukowo-badawczej,
|
f)
|
wdra¿ane przez podmiot programy
zapewnienia jako¶ci,
|
g)
|
organizacjê warunków nauczania;
|
|
5)
|
zajêcia praktyczne poza uczelni± odbywaj± siê na
podstawie umowy zawartej pomiêdzy uczelni± a podmiotem wykonuj±cym
dzia³alno¶æ lecznicz±, realizuj±cym zajêcia praktyczne.
|
§ 5.
Uczelnia spe³nia nastêpuj±ce wymagania dotycz±ce
wewnêtrznego systemu oceny jako¶ci kszta³cenia:
1)
|
w uczelni powo³uje siê komisjê do wewnêtrznej oceny
jako¶ci kszta³cenia;
|
2)
|
ocena jako¶ci kszta³cenia jest dokonywana na
podstawie kryteriów okre¶lonych przez komisjê, o której mowa w pkt 1;
|
3)
|
przeprowadzona ocena jako¶ci kszta³cenia podlega
analizie, a jej wyniki s± upowszechniane i uwzglêdniane w doskonaleniu
procesu kszta³cenia.
|
§ 6.
Dzia³aj±ce na podstawie dotychczasowych
przepisów komisje do wewnêtrznej oceny jako¶ci kszta³cenia staj± siê komisjami
do wewnêtrznej oceny jako¶ci kszta³cenia w rozumieniu niniejszego
rozporz±dzenia.
§ 7.
Rozporz±dzenie wchodzi w ¿ycie po up³ywie 14 dni
od dnia og³oszenia . 2) .
MINISTER ZDROWIA
W porozumieniu:
MINISTER NAUKI I SZKOLNICTWA WY¯SZEGO
|