Strona główna
Aktualności
Biblioteka
Biuletyn
Komisje i zespoły
Konferencje
Konkursy
Konsultanci i opinie
Magazyn Pielęgniarki i Położnej
O Izbie
Ośrodek Informacyjno
Edukacyjny
Pielęgniarki i Położne w UE
Zamówienia publiczne
Praca
Prawo
Szkolenia
Ubezpieczenia - nowość
Uchwały
XXV-lecie Samorządu Pielęgniarek i Położnych
Linki
Kontakt
Galeria
Wnioski do pobrania
SMK

ROZPORZ¡DZENIE 
MINISTRA ZDROWIA1) 

z dnia 20 sierpnia 2012 r. 
w sprawie szczegó³owych wymagañ dotycz±cych kszta³cenia pielêgniarek i po³o¿nych



Na podstawie art. 54 ust. 5 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielêgniarki i po³o¿nej (Dz. U. Nr 74, poz. 1039 i Nr 291, poz. 1707) zarz±dza siê, co nastêpuje: 

§ 1.


Rozporz±dzenie okre¶la szczegó³owe wymagania w zakresie kszta³cenia pielêgniarek i po³o¿nych w szko³ach pielêgniarskich i szko³ach po³o¿nych, o których mowa w art. 52 ust. 1 i art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielêgniarki i po³o¿nej, zwanych dalej „uczelni±”, dotycz±ce: 

1)

sposobu realizacji programu kszta³cenia;

2)

kadry prowadz±cej kszta³cenie;

3)

bazy dydaktycznej, w tym s³u¿±cej kszta³ceniu klinicznemu;

4)

posiadania wewnêtrznego systemu oceny jako¶ci kszta³cenia.

 

§ 2.


Uczelnia spe³nia nastêpuj±ce wymagania dotycz±ce sposobu realizacji programu kszta³cenia: 

1)

proces kszta³cenia jest ukierunkowany na uzyskanie wiedzy, umiejêtno¶ci oraz kompetencji spo³ecznych niezbêdnych do wykonywania zawodu odpowiednio pielêgniarki lub po³o¿nej;

2)

proces kszta³cenia sprzyja rozwijaniu umiejêtno¶ci samokszta³cenia;

3)

program kszta³cenia umo¿liwia pog³êbienie wiedzy przydatnej do wykonywania zawodu odpowiednio pielêgniarki lub po³o¿nej, w szczególno¶ci przez organizacjê zajêæ fakultatywnych i wyk³adów monograficznych.



§ 3.


Uczelnia spe³nia nastêpuj±ce wymagania dotycz±ce kadry prowadz±cej kszta³cenie: 

1)

uczelnia dysponuje kadr± zapewniaj±c± poziom kszta³cenia okre¶lony w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 3 pkt 1, 2 i 5 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wy¿szym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572 i poz. 742);

2)

nauczanie przedmiotów z pielêgniarstwa i po³o¿nictwa oraz praktyki zawodowe prowadz± nauczyciele akademiccy, posiadaj±cy prawo wykonywania zawodu pielêgniarki lub po³o¿nej oraz minimum roczn± praktykê zawodow±, zgodn± z nauczanym przedmiotem;

3)

nauczyciele prowadz±cy zajêcia teoretyczne wspó³pracuj± z nauczycielami prowadz±cymi zajêcia praktyczne w zakresie kszta³towania praktycznych umiejêtno¶ci studentów;

4)

uczelnia stwarza nauczycielom akademickim mo¿liwo¶æ sta³ego podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez kszta³cenie kierunkowe odpowiednio w zakresie pielêgniarstwa, po³o¿nictwa lub nauk medycznych;

5)

uczelnia stwarza nauczycielom akademickim warunki do ³±czenia pracy dydaktycznej z prowadzeniem badañ naukowych.

 

§ 4.


Uczelnia spe³nia nastêpuj±ce wymagania dotycz±ce bazy dydaktycznej: 

1)

uczelnia zapewnia strukturê organizacyjn± umo¿liwiaj±c± sprawn± realizacjê procesu dydaktycznego;

2)

uczelnia posiada bazê materialn± i dydaktyczn± o strukturze dostosowanej do liczby studentów, w tym:

a)

sale wyk³adowe,

b)

sale æwiczeñ,

c)

pracownie specjalistyczne, w tym anatomii, fizjologii i biochemii,

d)

pracownie umiejêtno¶ci pielêgniarskich,

e)

pracownie umiejêtno¶ci po³o¿niczych,

f)

pracownie informatyczne,

g)

pracownie nauki jêzyków obcych,

h)

bibliotekê i czytelniê wyposa¿one w aktualne pi¶miennictwo w zakresie nauczanych dyscyplin, z dostêpem do Internetu;

3)

uczelnia zapewnia odpowiednio do liczby studentów:

a)

zaplecze do realizacji æwiczeñ praktycznej nauki zawodu i zajêæ praktycznych,

b)

dostêp do obiektów sportowych, a zw³aszcza do sali gimnastycznej,

c)

bazê socjaln±;

4)

przy doborze podmiotów wykonuj±cych dzia³alno¶æ lecznicz± uczelnia kieruje siê mo¿liwo¶ci± osi±gniêcia zamierzonych celów dydaktycznych oraz zapewnienia wysokiej jako¶ci zajêæ praktycznych i praktyk zawodowych, uwzglêdniaj±c w szczególno¶ci:

a)

rodzaj i zakres udzielanych ¶wiadczeñ zdrowotnych,

b)

liczbê i kwalifikacje kadry pielêgniarskiej i po³o¿niczej,

c)

urz±dzenie i wyposa¿enie podmiotu,

d)

wyposa¿enie stanowisk pracy w sprzêt i materia³y medyczne, niezbêdne do kszta³towania umiejêtno¶ci praktycznych oraz ochrony przed zaka¿eniem, urazem i wypadkiem,

e)

prowadzenie dzia³alno¶ci naukowo-badawczej,

f)

wdra¿ane przez podmiot programy zapewnienia jako¶ci,

g)

organizacjê warunków nauczania;

5)

zajêcia praktyczne poza uczelni± odbywaj± siê na podstawie umowy zawartej pomiêdzy uczelni± a podmiotem wykonuj±cym dzia³alno¶æ lecznicz±, realizuj±cym zajêcia praktyczne.

 

§ 5.


Uczelnia spe³nia nastêpuj±ce wymagania dotycz±ce wewnêtrznego systemu oceny jako¶ci kszta³cenia: 

1)

w uczelni powo³uje siê komisjê do wewnêtrznej oceny jako¶ci kszta³cenia;

2)

ocena jako¶ci kszta³cenia jest dokonywana na podstawie kryteriów okre¶lonych przez komisjê, o której mowa w pkt 1;

3)

przeprowadzona ocena jako¶ci kszta³cenia podlega analizie, a jej wyniki s± upowszechniane i uwzglêdniane w doskonaleniu procesu kszta³cenia.

 

§ 6.


Dzia³aj±ce na podstawie dotychczasowych przepisów komisje do wewnêtrznej oceny jako¶ci kszta³cenia staj± siê komisjami do wewnêtrznej oceny jako¶ci kszta³cenia w rozumieniu niniejszego rozporz±dzenia. 

§ 7.


Rozporz±dzenie wchodzi w ¿ycie po up³ywie 14 dni od dnia og³oszenia . 2) . 


MINISTER ZDROWIA

W porozumieniu: 
MINISTER NAUKI I SZKOLNICTWA WY¯SZEGO

Wyszukaj: