Strona główna
Aktualności
Biblioteka
Biuletyn
Komisje i zespoły
Konferencje
Konkursy
Konsultanci i opinie
Magazyn Pielęgniarki i Położnej
O Izbie
Ośrodek Informacyjno
Edukacyjny
Pielęgniarki i Położne w UE
Zamówienia publiczne
Praca
Prawo
Szkolenia
Ubezpieczenia - nowość
Uchwały
XXV-lecie Samorządu Pielęgniarek i Położnych
Linki
Kontakt
Galeria
Wnioski do pobrania
SMK

Dz.U.02.55.499

ROZPORZ¡DZENIE

MINISTRA ZDROWIA

z dnia 15 kwietnia 2002 r.

w sprawie standardów kszta³cenia pielêgniarek i po³o¿nych w szko³ach wy¿szych i wy¿szych szko³ach zawodowych.

(Dz. U. z dnia 14 maja 2002 r.)

Na podstawie art. 8c ust. 3 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o zawodach pielêgniarki i po³o¿nej (Dz. U. z 2001 r. Nr 57, poz. 602 i Nr 89, poz. 969) zarz±dza siê, co nastêpuje:

§ 1. Rozporz±dzenie okre¶la standardy kszta³cenia pielêgniarek i po³o¿nych w szko³ach wy¿szych i wy¿szych szko³ach zawodowych, zwanych dalej "uczelniami", które obejmuj± wymagania w zakresie:

  1)  sposobu realizacji programu kszta³cenia,

  2)  kadry prowadz±cej kszta³cenie,

  3)  bazy dydaktycznej, w tym szkolenia praktycznego,

  4)  posiadania wewnêtrznego systemu oceny jako¶ci kszta³cenia.

§ 2. Ustala siê nastêpuj±ce standardy kszta³cenia w uczelni, w zakresie sposobu realizacji programu kszta³cenia:

  1)  program kszta³cenia realizowany jest zgodnie ze standardami nauczania dla kierunku studiów pielêgniarstwo oraz dla kierunku studiów po³o¿nictwo na poziomie licencjackim i magisterskim, okre¶lonymi na podstawie odrêbnych przepisów,

  2)  programy nauczania poszczególnych przedmiotów realizowane s± wed³ug okre¶lonych celów i tre¶ci kszta³cenia, zalecanej literatury i s± ukierunkowane na zdobywanie umiejêtno¶ci zawodowych,

  3)  realizacja programu kszta³cenia odbywa siê na podstawie aktualnych informacji, osi±gniêæ teorii i praktyki oraz zweryfikowanych wyników badañ naukowych, istotnych dla kierunku kszta³cenia,

  4)  szczegó³owe tre¶ci nauczania wzajemnie siê uzupe³niaj±,

  5)  proces kszta³cenia jest ukierunkowany na uzyskanie wiedzy, umiejêtno¶ci oraz ukszta³towanie cech psychofizycznych niezbêdnych do wykonywania zawodu pielêgniarki i po³o¿nej,

  6)  proces kszta³cenia sprzyja rozwijaniu umiejêtno¶ci samokszta³cenia,

  7)  zajêcia praktyczne i praktyki zwi±zane z opiek± nad cz³owiekiem zdrowym i chorym stanowi± integraln± czê¶æ procesu kszta³cenia,

  8)  kszta³cenie uwzglêdnia stosowanie efektywnych strategii nauczania i prowadzone jest z zastosowaniem metod adekwatnych do za³o¿onych celów,

  9)  program kszta³cenia umo¿liwia pog³êbienie wiedzy przydatnej do wykonywania zawodu pielêgniarki, po³o¿nej, w szczególno¶ci poprzez organizacjê zajêæ fakultatywnych, wyk³adów monograficznych, sta¿y, wizyt studyjnych,

10)  w programie kszta³cenia uwzglêdnia siê wspó³pracê miêdzynarodow±,

11)  w procesie kszta³cenia uczelnia stosuje Europejski System Transferu Punktów,

12)  proces kszta³cenia koñczy siê teoretycznym i praktycznym egzaminem dyplomowym.

§ 3. Ustala siê nastêpuj±ce standardy kszta³cenia w uczelni w zakresie kadry prowadz±cej kszta³cenie:

  1)  uczelnia musi dysponowaæ kadr± gwarantuj±c± odpowiedni poziom nauczania, zgodnie z obowi±zuj±cymi przepisami,

  2)  nauczanie przedmiotów z pielêgniarstwa i po³o¿nictwa oraz praktyki prowadz± nauczyciele akademiccy, posiadaj±cy prawo wykonywania zawodu pielêgniarki, po³o¿nej oraz minimum roczn± praktykê zawodow±, zgodn± z nauczanym przedmiotem,

  3)  nauczyciele przedmiotów wspó³pracuj± z prowadz±cymi praktyki w zakresie kszta³towania praktycznych umiejêtno¶ci studentów,

  4)  nauczyciele akademiccy planuj± w³asny rozwój zawodowy, stale podnosz± kwalifikacje zawodowe, poprzez kszta³cenie kierunkowe odpowiednio w zakresie pielêgniarstwa lub po³o¿nictwa albo nauk medycznych, oraz kwalifikacje pedagogiczne,

  5)  uczelnia stwarza nauczycielom akademickim warunki do ³±czenia pracy dydaktycznej z prowadzeniem badañ naukowych,

  6)  nauczyciele akademiccy podlegaj± ocenie w zakresie jako¶ci prowadzonego kszta³cenia.

§ 4. Ustala siê nastêpuj±ce standardy kszta³cenia w uczelni w zakresie bazy dydaktycznej:

  1)  uczelnia zapewnia strukturê umo¿liwiaj±c± sprawn± organizacjê procesu dydaktycznego,

  2)  uczelnia posiada bazê materialn± i dydaktyczn± o strukturze dostosowanej do liczby studentów, w tym:

a)  sale wyk³adowe,

b)  sale æwiczeñ,

c)  pracownie specjalistyczne, w tym anatomii, fizjologii,

d)  pracownie umiejêtno¶ci pielêgniarskich,

e)  pracownie umiejêtno¶ci po³o¿niczych,

f)  pracownie informatyczne,

g)  pracownie nauki jêzyków obcych,

h)  bibliotekê i czytelniê wyposa¿one w aktualne pi¶miennictwo w zakresie nauczanych dyscyplin oraz Internet,

  3)  uczelnia zapewnia odpowiednio do liczby studentów:

a)  zaplecze do realizacji æwiczeñ praktycznej nauki zawodu i praktyk zawodowych,

b)  dostêp do obiektów sportowych, a zw³aszcza do sali gimnastycznej,

c)  bazê socjaln±,

  4)  przy doborze zak³adów opieki zdrowotnej i innych podmiotów realizuj±cych praktyczn± naukê zawodu uczelnia kieruje siê mo¿liwo¶ci± osi±gniêcia za³o¿onych celów dydaktycznych i zapewnienia wysokiej jako¶ci kszta³cenia praktycznego, uwzglêdniaj±c w szczególno¶ci:

a)  rodzaj i zakres udzielanych ¶wiadczeñ zdrowotnych,

b)  liczbê i kwalifikacje kadry pielêgniarskiej, po³o¿nych,

c)  urz±dzenie i wyposa¿enie zak³adu,

d)  wyposa¿enie stanowisk pracy w sprzêt i materia³y medyczne, niezbêdne do kszta³towania umiejêtno¶ci praktycznych studentów oraz ochrony przed zaka¿eniem, urazem, wypadkiem,

e)  prowadzenie dzia³alno¶ci naukowo-badawczej,

f)  wdra¿ane przez jednostkê programy zapewnienia jako¶ci,

g)  organizacjê warunków nauczania,

  5)  praktyczna nauka zawodu i praktyka organizowana poza struktur± uczelni odbywa siê na podstawie umowy zawartej pomiêdzy uczelni± a podmiotem realizuj±cym zajêcia praktyczne.

§ 5. Ustala siê nastêpuj±ce standardy kszta³cenia w uczelni w zakresie wewnêtrznego systemu oceny jako¶ci kszta³cenia:

  1)  w uczelni jest powo³ana komisja do wewnêtrznej oceny jako¶ci kszta³cenia w trybie ustalonym w statucie uczelni,

  2)  przedmiotem oceny jest:

a)  stopieñ poinformowania studentów i nauczycieli o organizacji i przebiegu studiów, a w szczególno¶ci udostêpnienie:

  regulaminu studiów,

  planu nauczania,

  programu studiów wraz z wykazem wymaganych praktycznych umiejêtno¶ci zawodowych,

  harmonogramu praktyk,

  informacji o systemie oceniania studentów w procesie kszta³cenia praktycznego i procedurach odwo³awczych,

b)  warunki materialne procesu dydaktycznego,

c)  stosowane metody i ¶rodki dydaktyczne,

d)  przydatno¶æ przekazywanej wiedzy i nabywanych umiejêtno¶ci zawodowych,

e)  obiektywno¶æ nauczycieli w ocenie postêpów studenta,

  3)  ocena dokonywana jest na podstawie okre¶lonych przez komisjê narzêdzi,

  4)  przeprowadzona ocena jako¶ci kszta³cenia podlega analizie, a jej wyniki s± upowszechniane i uwzglêdniane w doskonaleniu procesu kszta³cenia,

  5)  uczelnia prowadzi dystansow± ocenê przydatno¶ci zawodowej absolwentów i badanie ich losów zawodowych.

§ 6. Rozporz±dzenie wchodzi w ¿ycie po up³ywie 14 dni od dnia og³oszenia.

 

 

Wyszukaj: