Dz.U.02.55.499 ROZPORZ¡DZENIE MINISTRA
ZDROWIA z dnia 15 kwietnia 2002 r. w sprawie standardów kszta³cenia pielêgniarek i po³o¿nych w
szko³ach wy¿szych i wy¿szych szko³ach zawodowych. (Dz.
U. z dnia 14 maja 2002 r.) Na podstawie art. 8c ust. 3 ustawy z dnia 5 lipca
1996 r. o zawodach pielêgniarki i po³o¿nej (Dz. U. z 2001 r. Nr 57, poz. 602 i
Nr 89, poz. 969) zarz±dza siê, co nastêpuje: § 1. Rozporz±dzenie okre¶la
standardy kszta³cenia pielêgniarek i po³o¿nych w szko³ach wy¿szych i wy¿szych
szko³ach zawodowych, zwanych dalej "uczelniami", które obejmuj±
wymagania w zakresie: 1) sposobu
realizacji programu kszta³cenia, 2) kadry
prowadz±cej kszta³cenie, 3) bazy
dydaktycznej, w tym szkolenia praktycznego, 4) posiadania
wewnêtrznego systemu oceny jako¶ci kszta³cenia. § 2. Ustala siê nastêpuj±ce
standardy kszta³cenia w uczelni, w zakresie sposobu realizacji programu
kszta³cenia: 1) program
kszta³cenia realizowany jest zgodnie ze standardami nauczania dla kierunku
studiów pielêgniarstwo oraz dla kierunku studiów po³o¿nictwo na poziomie
licencjackim i magisterskim, okre¶lonymi na podstawie odrêbnych przepisów, 2) programy
nauczania poszczególnych przedmiotów realizowane s± wed³ug okre¶lonych celów i
tre¶ci kszta³cenia, zalecanej literatury i s± ukierunkowane na zdobywanie
umiejêtno¶ci zawodowych, 3) realizacja
programu kszta³cenia odbywa siê na podstawie aktualnych informacji, osi±gniêæ
teorii i praktyki oraz zweryfikowanych wyników badañ naukowych, istotnych dla
kierunku kszta³cenia, 4) szczegó³owe
tre¶ci nauczania wzajemnie siê uzupe³niaj±, 5) proces
kszta³cenia jest ukierunkowany na uzyskanie wiedzy, umiejêtno¶ci oraz
ukszta³towanie cech psychofizycznych niezbêdnych do wykonywania zawodu
pielêgniarki i po³o¿nej, 6) proces
kszta³cenia sprzyja rozwijaniu umiejêtno¶ci samokszta³cenia, 7) zajêcia
praktyczne i praktyki zwi±zane z opiek± nad cz³owiekiem zdrowym i chorym
stanowi± integraln± czê¶æ procesu kszta³cenia, 8) kszta³cenie
uwzglêdnia stosowanie efektywnych strategii nauczania i prowadzone jest z
zastosowaniem metod adekwatnych do za³o¿onych celów, 9) program
kszta³cenia umo¿liwia pog³êbienie wiedzy przydatnej do wykonywania zawodu
pielêgniarki, po³o¿nej, w szczególno¶ci poprzez organizacjê zajêæ
fakultatywnych, wyk³adów monograficznych, sta¿y, wizyt studyjnych, 10) w
programie kszta³cenia uwzglêdnia siê wspó³pracê miêdzynarodow±, 11) w
procesie kszta³cenia uczelnia stosuje Europejski System Transferu Punktów, 12) proces
kszta³cenia koñczy siê teoretycznym i praktycznym egzaminem dyplomowym. § 3. Ustala siê nastêpuj±ce
standardy kszta³cenia w uczelni w zakresie kadry prowadz±cej kszta³cenie: 1) uczelnia
musi dysponowaæ kadr± gwarantuj±c± odpowiedni poziom nauczania, zgodnie z
obowi±zuj±cymi przepisami, 2) nauczanie
przedmiotów z pielêgniarstwa i po³o¿nictwa oraz praktyki prowadz± nauczyciele
akademiccy, posiadaj±cy prawo wykonywania zawodu pielêgniarki, po³o¿nej oraz
minimum roczn± praktykê zawodow±, zgodn± z nauczanym przedmiotem, 3) nauczyciele
przedmiotów wspó³pracuj± z prowadz±cymi praktyki w zakresie kszta³towania
praktycznych umiejêtno¶ci studentów, 4) nauczyciele
akademiccy planuj± w³asny rozwój zawodowy, stale podnosz± kwalifikacje
zawodowe, poprzez kszta³cenie kierunkowe odpowiednio w zakresie pielêgniarstwa
lub po³o¿nictwa albo nauk medycznych, oraz kwalifikacje pedagogiczne, 5) uczelnia
stwarza nauczycielom akademickim warunki do ³±czenia pracy dydaktycznej z
prowadzeniem badañ naukowych, 6) nauczyciele
akademiccy podlegaj± ocenie w zakresie jako¶ci prowadzonego kszta³cenia. § 4. Ustala siê nastêpuj±ce
standardy kszta³cenia w uczelni w zakresie bazy dydaktycznej: 1) uczelnia
zapewnia strukturê umo¿liwiaj±c± sprawn± organizacjê procesu dydaktycznego, 2) uczelnia
posiada bazê materialn± i dydaktyczn± o strukturze dostosowanej do liczby
studentów, w tym: a) sale
wyk³adowe, b) sale
æwiczeñ, c) pracownie
specjalistyczne, w tym anatomii, fizjologii, d) pracownie
umiejêtno¶ci pielêgniarskich, e) pracownie
umiejêtno¶ci po³o¿niczych, f) pracownie
informatyczne, g) pracownie
nauki jêzyków obcych, h) bibliotekê
i czytelniê wyposa¿one w aktualne pi¶miennictwo w zakresie nauczanych dyscyplin
oraz Internet, 3) uczelnia
zapewnia odpowiednio do liczby studentów: a) zaplecze
do realizacji æwiczeñ praktycznej nauki zawodu i praktyk zawodowych, b) dostêp
do obiektów sportowych, a zw³aszcza do sali gimnastycznej, c) bazê
socjaln±, 4) przy
doborze zak³adów opieki zdrowotnej i innych podmiotów realizuj±cych praktyczn±
naukê zawodu uczelnia kieruje siê mo¿liwo¶ci± osi±gniêcia za³o¿onych celów
dydaktycznych i zapewnienia wysokiej jako¶ci kszta³cenia praktycznego,
uwzglêdniaj±c w szczególno¶ci: a) rodzaj
i zakres udzielanych ¶wiadczeñ zdrowotnych, b) liczbê
i kwalifikacje kadry pielêgniarskiej, po³o¿nych, c) urz±dzenie
i wyposa¿enie zak³adu, d) wyposa¿enie
stanowisk pracy w sprzêt i materia³y medyczne, niezbêdne do kszta³towania
umiejêtno¶ci praktycznych studentów oraz ochrony przed zaka¿eniem, urazem, wypadkiem, e) prowadzenie
dzia³alno¶ci naukowo-badawczej, f) wdra¿ane
przez jednostkê programy zapewnienia jako¶ci, g) organizacjê
warunków nauczania, 5) praktyczna
nauka zawodu i praktyka organizowana poza struktur± uczelni odbywa siê na
podstawie umowy zawartej pomiêdzy uczelni± a podmiotem realizuj±cym zajêcia
praktyczne. § 5. Ustala siê nastêpuj±ce
standardy kszta³cenia w uczelni w zakresie wewnêtrznego systemu oceny jako¶ci
kszta³cenia: 1) w
uczelni jest powo³ana komisja do wewnêtrznej oceny jako¶ci kszta³cenia w trybie
ustalonym w statucie uczelni, 2) przedmiotem
oceny jest: a) stopieñ
poinformowania studentów i nauczycieli o organizacji i przebiegu studiów, a w
szczególno¶ci udostêpnienie: – regulaminu
studiów, – planu
nauczania, – programu
studiów wraz z wykazem wymaganych praktycznych umiejêtno¶ci zawodowych, – harmonogramu
praktyk, – informacji
o systemie oceniania studentów w procesie kszta³cenia praktycznego i
procedurach odwo³awczych, b) warunki
materialne procesu dydaktycznego, c) stosowane
metody i ¶rodki dydaktyczne, d) przydatno¶æ
przekazywanej wiedzy i nabywanych umiejêtno¶ci zawodowych, e) obiektywno¶æ
nauczycieli w ocenie postêpów studenta, 3) ocena
dokonywana jest na podstawie okre¶lonych przez komisjê narzêdzi, 4) przeprowadzona
ocena jako¶ci kszta³cenia podlega analizie, a jej wyniki s± upowszechniane i
uwzglêdniane w doskonaleniu procesu kszta³cenia, 5) uczelnia
prowadzi dystansow± ocenê przydatno¶ci zawodowej absolwentów i badanie ich
losów zawodowych. § 6. Rozporz±dzenie wchodzi w
¿ycie po up³ywie 14 dni od dnia og³oszenia. |
|