Strona główna
Aktualności
Biblioteka
Biuletyn
Komisje i zespoły
Konferencje
Konkursy
Konsultanci i opinie
Magazyn Pielęgniarki i Położnej
O Izbie
Ośrodek Informacyjno
Edukacyjny
Pielęgniarki i Położne w UE
Zamówienia publiczne
Praca
Prawo
Szkolenia
Ubezpieczenia - nowość
Uchwały
XXV-lecie Samorządu Pielęgniarek i Położnych
Linki
Kontakt
Galeria
Wnioski do pobrania
SMK


Biuletyn informacyjny OIPiP


Wrzesieñ-Pa¼dziernik 2007r.

Skuteczne motywowanie - teoria a rzeczywisto¶æ

Jedn± z najwa¿niejszych funkcji kierowniczych jest motywowanie, które wywo³uje, ukierunkowuje i utrzymuje zachowania ludzkie. Definicji motywowania jak i zarówno teorii motywacji jest wiele, wystarczy wspomnieæ chocia¿by teoriê potrzeb Mas³owa, teoriê oczekiwania V. Grooma, teoriê s³usznej pracy S. Adamsa, czy teoriê dysonansu poznawczego.
Motywowanie polega na zespole oddzia³ywañ zmierzaj±cych do efektywnego sk³aniania pracowników do podejmowania i realizacji oczekiwanych celów, funkcji i zadañ, a tak¿e do podejmowania preferowanych przez motywuj±cego postaw i zachowañ.
Motywacyjne oddzia³ywanie na pracowników polega tak¿e na zindywidualizowanym podej¶ciu kierownika do pracownika, wnikniêciu w jego system potrzeb, stworzenie odpowiednich warunków pracy oraz wyborze najlepszego sposobu kierowania, dziêki czemu wykonywana praca mo¿e staæ siê podstaw± realizacji celów firmy, a tym samym jego potrzeb i oczekiwañ. Wype³niaj±c funkcjê motywowania ka¿dy kierownik powinien pamiêtaæ, ¿e:
• Na zachowanie pracownika wp³ywa mo¿liwo¶æ zaspokojenia potrzeb w pracy.
• W motywowaniu nale¿y stosowaæ czynniki powoduj±ce osi±ganie zadowolenia z pracy, a ograniczaæ te, które sprzyjaj± frustracji.
• Pracownik powinien byæ przekonany, ¿e system motywacyjny jest sprawiedliwy, a nagrody s± zwi±zane z wykonywanymi zadaniami.
• Nale¿y wzmacniaæ po¿±dane zachowania pracownika i eliminowaæ niepo¿±dane.
• W procesie motywowania pos³ugiwaæ siê celami wspólnie ustalonymi z podw³adnymi.
• Najskuteczniejsza jest forma pieniê¿na, ale bardzo wa¿ne i istotne s± poza materialne formy nagradzania i motywowania takie jak: pochwa³a, delegowanie uprawnieñ, eksponowanie wzorcowych zachowañ, awans, dobre warunki pracy, umo¿liwienie rozwoju zawodowego.
Wynagrodzenie jest narzêdziem motywacyjnym stale wzmacniaj±cym pracownika. Aby by³o skutecznym bod¼cem, musi byæ sprawiedliwe. Pracownik musi mieæ poczucie, ¿e jest sprawiedliwie wynagradzany za swój wk³ad- pracy w porównaniu z innymi. Podwy¿ka p³ac powinna byæ na takim poziomie, aby by³a odczuwalna przez pracownika. W innym przypadku nie bêdzie pe³ni³a funkcji motywacyjnej.
Podwy¿ka p³acy zasadniczej powinna równie¿ mieæ miejsce w sytuacji, gdy pracownik podniós³ kwalifikacje, powierzono mu do wykonania bardzo wa¿ne zadania, zmieni³y siê warunki pracy oraz zasz³y zmiany w otoczeniu organizacji, np. wzros³a stopa inflacji.
Premie i nagrody s± silnym bod¼cem motywacyjnym, gdy s± zwi±zane z istotnym osi±gniêciem i bardzo dobrym wykonywaniem okre¶lonych zadañ. Kryteria ich przyznawania powinny byæ wszystkim znane, akceptowane i przestrzegane przez przyznaj±cego.
Motywacyjne uwarunkowania pracy na ogó³ podejmowane s± w perspektywie wielko¶ci wynagrodzeñ i dodatkowo dora¼nych nagród. Tak wiêc najczê¶ciej system wynagrodzeñ w powi±zaniu z poziomem satysfakcji pracowników przes±dza o zachowaniu pracowników i ich efektywno¶ci.
Tyle teoria.
Poniewa¿ rzeczywisto¶æ nie zawsze idzie w parze z za³o¿eniami, dzia³aj±ca z ramienia Okrêgowej Rady Pielêgniarek i Po³o¿nych w Poznaniu Komisja ds. Polityki Kadrowej, Norm Zatrudnienia i Warunków Pracy i P³acy przeprowadzi³a ankietê w placówkach lecznictwa stacjonarnego dotycz±c± przyznanych podwy¿ek na podstawie Ustawy z 22 lipca 2006r. o przekazaniu ¶rodków finansowych swiadczeniodawcom na wzrost wynagrodzeñ.
Celem ankiety by³o poznanie zasad, jakimi w praktyce kierowano siê przy podziale ¶rodków oraz jak funkcjonuj± systemy wynagradzania w placówkach ochrony zdrowia.
Podjêli¶my próbê zestawienia skali podwy¿ek pracowników medycznych. Maj±c na uwadze delikatno¶æ materii, odpowiedzi by³y anonimowe, dlatego te¿ nie mogli¶my odnie¶æ siê do kategorii placówki i takiej weryfikacji nie przeprowadzono. Zapytania w formie ankiety skierowali¶my do Kierowników pionów pielêgniarskich 36 placówek - informacje zwrotne sp³ynê³y z 26 zak³adów.
Pierwsze pytanie dotyczy³o systemu czasu pracy w jakim zatrudniane s± pielêgniarki i po³o¿ne. Odpowiedzi kszta³towa³y siê w przedstawiony (tab. 1) sposób. Jak widaæ najbardziej preferowan± form± zatrudnienia jest forma mieszana (61,5%).
Tab. 1 Systemu pracy pielêgniarek/po³o¿nych
System pracy ilo¶æ %
8 godzinny 3 11,5
12 godzinny 7 26,9
Mieszany 16 - 61,5
Razem 26 99,9
Drugie pytanie wprowadzaj±ce w sferê wynagrodzeñ, a zwi±zane z czasem pracy dotyczy³o wystêpuj±cych nadgodzin w tej grupie zawodowej. Okaza³o siê ( ryc. 1), ¿e w przesz³o po³owie zak³adów nadgodziny wystêpuj±, a w jaki sposób realizowane jest wynagrodzenie za nie, przybli¿aj± odpowiedzi nastêpnych dwóch pytañ.
W trzecim pytaniu zapytali¶my o formê rekompensaty za pracê w godzinach nadliczbowych, a w nastêpnym, kto partycypuje w decyzji dotycz±cej formy rekompensaty.. Analizuj±c wypowiedzi, mo¿na stwierdziæ (ryc. 2 ), ¿e w ¿adnej z placówek jako przewa¿aj±cej formy, nie realizuje siê wolnych dni za godziny dodatkowe. W niewielkiej przewadze ( 53%) odpowiadaj±cy wskazali na finansow± formê rekompensaty, nad systemem mieszanym; czyli czê¶ciowo p³atne zgodnie z KP, a czê¶ciowo wolne.
Odwrotnie u³o¿y³y siê odpowiedzi w skali procentowej, je¶li chodzi o podjêcie decyzji w zakresie formy rekompensaty. W 47% decyzjê podejmuje pracodawca samodzielnie, natomiast w 53% w ustaleniach tych uczestniczy pracownik. Jednak w decyzjach podejmowanych przez pracodawców samodzielnie, w wiêkszo¶ci bo w 67% formy rekompensaty by³y mieszane. Mo¿e ciekawym by by³o jak ró¿nicuj± siê formy mieszane, ale tak daleko nie posunêli¶my siê z zapytaniem.
W pi±tym pytaniu zapytali¶my o uposa¿enia zasadnicze pielêgniarek/po³o¿nych nie pe³ni±cych funkcji kierowniczych. Rozpiêto¶æ kwotowa je¶li dotyczy³o to najni¿szej podstawy kszta³towa³a siê w zakresie 950-2200 z³; natomiast górne granice zawiera³y siê w przedziale 1240- 2600 z³. Rozpiêto¶ci p³ac przedstawiono na rycinie 3 i rycinie 4.
Po zapoznaniu siê z rozpiêto¶ciami kwotowymi zadali¶my pytanie dotycz±ce zró¿nicowañ p³acy zasadniczej podaj±c cztery mo¿liwo¶ci wyboru, nie ograniczaj±c jednocze¶nie ilo¶ci wyborów.
Najczê¶ciej (8 razy)wybieranymi wyznacznikami by³y kwalifikacje i sta¿ pracy; nastêpnie (6 razy) zaznaczono zestawienie trzech sk³adowych t.j. sta¿, kwalifikacje i specyfika oddzia³u; (5 razy) zaznaczono cztery cechy wp³ywów t.j. sta¿, kwalifikacje, specyfika oddzia³u i system okresowej oceny pracownika.
Najczê¶ciej wybieran± cech± wp³ywu okaza³y kwalifikacje wskazywane 23 razy, nastêpnie sta¿ pracy wskazywany w 21 odpowiedziach; w jednym przypadku odpowiedziano, ¿e ¿adne z wymienionych kryteriów nie maj± wp³ywu na zró¿nicowanie p³acy zasadniczej. Natomiast system okresowej oceny pracownika wymieniany by³ tylko w 8 odpowiedziach, z czego mo¿na wywnioskowaæ ¿e nie jest to popularne kryterium, maj±ce wp³yw na p³ace pielêgniarek/po³o¿nych.
W siódmym pytaniu poprosili¶my o odniesienie siê do sposobu naliczania dodatku funkcyjnego dla pielêgniarek oddzia³owych i zastêpcy pielêgniarki oddzia³owej.
W sze¶ciu przypadkach dodatek przyznawany jest kwotowo; a rozpiêto¶æ kwot zawiera siê pomiêdzy 215- 1151 z³otych, w 18 placówkach dodatek funkcyjny naliczany jest procentowo od uposa¿enia zasadniczego, a wysoko¶æ obejmuje przedzia³y 10% do 40%; w 2 przypadkach nie udzielono informacji.
Je¶li chodzi o gratyfikacje dla zastêpczyñ pielêgniarek oddzia³owych, to dodatek funkcyjny naliczany jest w 17 przypadkach: z czego w 3 przydziela siê kwoty rzêdu 160 - 300 z³otych, a w pozosta³ych dodatek naliczany jest procentowo - od 5% do 20% od uposa¿enia zasadniczego. Najczê¶ciej zastêpczynie otrzymuj± 10% dodatek. Ostatnia grupa pytañ dotyczy³a zró¿nicowania podwy¿ek zwi±zanych z regulacj± p³ac. Na pytanie czy podwy¿ka p³ac by³a zró¿nicowana dla poszczególnych grup zawodowych, w 20 odpowiedziach wskazano na „tak", a pozosta³ych 6 na „nie".
Zestawienie formy przeprowadzonej regulacji zawiera ryc 5. W 17 placówkach (65%) przyznawano wzrost wynagrodzenia procentowy i w³±czony do uposa¿enia zasadniczego; w 5 zak³adach ( 19% ) przyjêto formê procentow±, jednak jako dodatek. W 2 sytuacjach przyznano kwotê, do uposa¿enia podstawowego, natomiast w jednym zak³adzie by³a to wydzielona kwota jako dodatek i w 1 przypadku przyjêto formê procentow± do uposa¿enia promuj±c jednocze¶nie jeden z oddzia³ów sta³± kwot± jako dodatek.
Ostanie dwa pytania dotyczy³y zró¿nicowañ podwy¿ek dla pielêgniarek/po³o¿nych . Rozpatruj±c nasz± grupê zawodow± na tle innych grup zawodowych w 10 odpowiedziach (38%) pielêgniarki zaszeregowane by³y na pierwszym miejscu . Jednak¿e klasyfikowanie to nie odnosi³o siê do samodzielnej grupy, zawsze powi±zane by³o z inn± grup± zawodow±.
Na drugim miejscu zró¿nicowania kwot - zawsze po grupie zawodowej lekarzy, przyznawano pielêgniarkom/po³o¿nym w 7 placówkach co stanowi ( 26,9% ) ankietowanych. W pozosta³ych 9 zak³adach (34,6%) miejsca te by³y bardziej odleg³e: trzecie i czwarte na cztery podawane grupy zawodowe.
W ostatnim pytaniu odnie¶li¶my siê do zró¿nicowania podwy¿ek w grupie pielêgniarek/po³o¿nych. W 10 zak³adach (38,5%) podjêto podzia³ wed³ug okre¶lonych kryteriów, w pozosta³ych placówkach kwoty w grupie by³y sta³e. W 5 zak³adach przyjêto 2 elementy kryteriów; w 4 zak³adach odniesiono siê do 3 kryteriów; a w 1 placówce przydzielaj±cy brali pod uwagê 4 elementy.
W elementach zró¿nicowania najczê¶ciej brano pod uwagê uzyskane kwalifikacje, nastêpnie sta¿ pracy, ukoñczone studia wy¿sze, uci±¿liwo¶æ oddzia³u i zajmowane stanowisko.
Mamy nadziejê , ¿e chocia¿ do¶æ ogólnie , ale przybli¿yli¶my zagadnienia zwi±zane z warunkami p³acy. Po ostatnich wypowiedziach decydentów naszego pañstwa odno¶nie weryfikacji zarobków w grupie zawodów medycznych, wa¿ne by by³o przygotowanie okre¶lonych kryteriów opartych na warto¶ciowaniu pracy. Dzia³ania takie wp³ynê³yby na ogóln± satysfakcjê z wykonywanego zawodu, czego skutek nie dotyczy³by tylko nas samych, czego wszystkim ¿yczymy.



Jolanta Kasprzak
Teresa Kruczkowska

Wyszukaj: