Strona główna
Aktualności
Biblioteka
Biuletyn
Komisje i zespoły
Konferencje
Konkursy
Konsultanci i opinie
Magazyn Pielęgniarki i Położnej
O Izbie
Ośrodek Informacyjno
Edukacyjny
Pielęgniarki i Położne w UE
Zamówienia publiczne
Praca
Prawo
Szkolenia
Ubezpieczenia - nowość
Uchwały
XXV-lecie Samorządu Pielęgniarek i Położnych
Linki
Kontakt
Galeria
Wnioski do pobrania
SMK


Biuletyn informacyjny OIPiP


Marzec-Kwiecieñ 2007r.

Czy pielêgniarka, po³o¿ona pe³ni±ca dy¿ur w oddziale szpitalnym (w tym jednoosobowy) mo¿e opu¶ciæ swoje miejsce pracy celem wykonania czynno¶ci w innej komórce organizacyjnej np. wykonanie badania u pacjenta przebywaj±cego na innym oddziale, dostarczenie materia³u do laboratorium, transport pacjenta na badania diagnostyczne wykonywane poza oddzia³em (rtg)? Powy¿ej sformu³owane pytanie i jemu podobne zadawane s± czêsto przez pielêgniarki i po³o¿ne zatrudnione w zak³adach opieki zdrowotnej ¶wiadcz±cych us³ugi ca³odobowo, gdzie niejednokrotnie istnieje zbyt niska liczebno¶æ personelu pielêgniarskiego w stosunku do ilo¶ci pracy. Kwestia sprowadza siê do sposobu postêpowania pielêgniarki w okoliczno¶ciach, gdy na³o¿one na ni± obowi±zki nie mog± byæ jednocze¶nie realizowane lub grozi to uszczerbkiem dla jako¶ci którego¶ z nich, b±d¼ dobra pacjenta.
Przepisy prawa nie daj± wprost jednoznacznej odpowiedzi, co czyniæ w takich wypadkach. Podane poni¿ej uwagi, oparte o przepisy kodeksu pracy, ustawy o zak³adach opieki zdrowotnej, ustawy o zawodach pielêgniarki i po³o¿nej oraz etyki zawodu pielêgniarki i po³o¿nej maj± na celu pomóc w wyborze najw³a¶ciwszego postêpowania w konkretnych okoliczno¶ciach. Zgodnie z kodeksem pracy pracownik jest obowi±zany wykonywaæ pracê sumiennie i starannie oraz stosowaæ siê do poleceñ prze³o¿onych, które dotycz± pracy, je¿eli nie s± one sprzeczne z przepisami prawa lub umow± o pracê (art. 100 I kodeksu pracy). Tre¶æ przepisu przestaje byæ jasna, gdy obowi±zki i polecenia prze³o¿onego s± sprzeczne ze sob± np. polecenie ca³onocnej opieki nad chorymi na oddziale oraz wyj¶cia poza oddzia³ w celu wykonania pracy w innej jednostce organizacyjnej.
Po pierwsze trzeba podkre¶liæ, ¿e pracodawca ponosi odpowiedzialno¶æ za wadliw± organizacjê pracy. Podstawowym obowi±zkiem pracodawcy jest organizowanie pracy w sposób zapewniaj±cy pe³ne wykorzystanie czasu pracy, jak równie¿ osi±ganie przez pracowników, przy wykorzystaniu ich uzdolnieñ i kwalifikacji, wysokiej wydajno¶ci i nale¿ytej jako¶ci pracy (art. 94 pkt. I k.p.). W dyspozycji tego przepisu mie¶ci siê obowi±zek takiej organizacji pracy, w której pielêgniarka bêdzie w stanie prawid³owo, zgodnie z najlepsz± wiedz± medyczn± wykonaæ swoje obowi±zki bez uszczerbku dla dobra pracodawcy i pacjentów. Konsekwencje naruszenia tego obowi±zku przez pracodawcê poniesie on sam.
Obowi±zek prawid³owej organizacji pracy przez pracodawcê wynika tak¿e z ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zak³adach opieki zdrowotnej, art. 18a bowiem stanowi, ¿e organizacjê, porz±dek procesu udzielania ¶wiadczeñ zdrowotnych w zak³adzie opieki zdrowotnej okre¶la regulamin porz±dkowy zak³adu opieki zdrowotnej, który zawiera m.in. organizacjê i zadania poszczególnych jednostek organizacyjnych zak³adu opieki zdrowotnej, w tym zakresy czynno¶ci pracowników oraz warunki wspó³dzia³ania miêdzy tymi jednostkami dla zapewnienia sprawno¶ci funkcjonowania zak³adu opieki zdrowotnej pod wzglêdem leczniczym, administracyjnym i gospodarczym. Regulamin okre¶lany jest przez kierownika ZOZ-u. Zarówno zacytowany wy¿ej przepis kodeksu pracy jak i ustawy o ZOZ-ach s± przepisami prawa, w ramach których pracownik jest obowi±zany wykonywaæ swoje obowi±zki i polecenia pracodawcy. Wydanie polecenia sprzecznego z tymi przepisami prawa mo¿e uzasadniæ w danym przypadku odmowê wykonania polecenia.
Sprawa jednak¿e nadal nie jest prosta, skoro pielêgniarce wydano dwa nie daj±ce siê jednocze¶nie wykonaæ polecenia. Które z nich powinna wykonaæ, aby nie naraziæ siê na zarzut zaniechania wykonania obowi±zków i usprawiedliwiæ dostatecznie niewykonanie innego? - Brak jest niestety w tym zakresie prostych rozwi±zañ. Przede wszystkim pielêgniarka powinna wykonywaæ obowi±zki przypisane jej w zakresie obowi±zków. Dodatkowe polecenia wykraczaj±ce poza zakres obowi±zków powinny byæ wykonywane, je¶li pochodz± od osoby posiadaj±cej w stosunku do pielêgniarki funkcjê prze³o¿onego. Innego rodzaju pro¶by (np. lekarza z innego oddzia³u) a tak¿e niezwi±zane z obowi±zkami pracowniczymi mog± byæ wykonywane wy³±cznie wtedy, gdy nie koliduj± z podstawowymi obowi±zkami pielêgniarki. Drugim kryterium oceny priorytetu obowi±zków jest dobro pacjenta. W razie kolizji interesów dwóch lub wiêkszej ilo¶ci pacjentów, pielêgniarka powinna wybraæ wykonanie tego obowi±zku, który jest „pilniejszy" z uwagi na zdrowie i ¿ycie pacjenta, wed³ug jej w³asnej starannej oceny.
Zasada ta, choæ nie opisana wprost w ¿adnym w/w akcie prawnym, stosowana jest w prawie karnym jako stan wy¿szej konieczno¶ci. W takich okoliczno¶ciach wydaje siê, ¿e pozostanie na oddziale w celu sprawowania opieki nad pacjentami jest pilniejszym i nadrzêdnym obowi±zkiem ni¿ opuszczenie oddzia³u (i tym samym pozostawienie go bez opieki) w celu dostarczenia materia³u do laboratorium.
W ka¿dym wypadku opuszczenia swojego stanowiska pracy pielêgniarka powinna informowaæ o tym prze³o¿onych, a nawet odnotowaæ opuszczenie „rodzimego" oddzia³u w ksiêdze raportów pielêgniarskich z podaniem celu i okoliczno¶ci opuszczenia oddzia³u. Przeci±¿enie obowi±zkami, niemo¿liwo¶æ ich jednoczesnego wykonania powinna byæ bezwzglêdnie monitowana prze³o¿onym na pi¶mie: Dzia³anie takie po pierwsze powinno spowodowaæ zwiêkszenie obsady personelu przez odpowiedzialnego pracodawcê, a ponadto, mo¿e uchroniæ pielêgniarkê od odpowiedzialno¶ci w razie szkody jaka powstanie na skutek braku w³a¶ciwej opieki nad pacjentem. O powy¿szych sytuacjach nale¿y informowaæ po pierwsze bezpo¶rednich prze³o¿onych, a w razie braku reakcji pielêgniarkê naczeln±, kierownika zak³adu, a w sytuacjach wyj±tkowych -organ za³o¿ycielski i pañstwow± inspekcjê pracy.
Reasumuj±c przyznaæ trzeba, ¿e w wy¿ej opisanych sytuacjach pielêgniarka/po³o¿na postawiona jest w niezmiernie trudnej sytuacji konieczno¶ci wykonania obowi±zków przekraczaj±cych miarê jej mo¿liwo¶ci.
Jakkolwiek brak jest jednego prostego, bezpiecznego rozwi±zania, w sytuacjach takich kierowaæ siê nale¿y nastêpuj±cymi zasadami:
- pierwszeñstwo maj± zawsze obowi±zki pochodz±ce od prze³o¿onego
- zawarte w karcie (zakresie) obowi±zków lub sformu³owane przez bezpo¶redniego prze³o¿onego; na wzglêdzie mieæ trzeba zdrowie i ¿ycie pacjentów; w razie w±tpliwo¶ci do kogo nale¿y wykonanie okre¶lonej czynno¶ci
- zwróciæ siê o udostêpnienie regulaminu porz±dkowego zak³adu (z którego mo¿e wynikaæ np., ¿e dostarczenie materia³u do analizy nie nale¿y do pielêgniarki odcinkowej, a przewo¿enie pacjentów na badanie rtg nale¿y do pracowników oddzia³u rtg, a nie pielêgniarek), a je¶li to nie wyja¶ni sprawy, zwróciæ siê z pisemnym zapytaniem do pielêgniarki oddzia³owej/prze³o¿onej b±d¼ naczelnej, a nawet kierownika placówki; je¶li pielêgniarka uzna, ¿e opuszczenie oddzia³u nie zagra¿a zdrowiu pacjentom na oddziale (np. pacjenci s± pod opiek± innej pielêgniarki) opuszczenie oddzia³u powinno wi±zaæ siê z pozostawieniem tej informacji prze³o¿onym oraz w raporcie; w razie nadmiernego obci±¿enia obowi±zkami monitowaæ o tym prze³o¿onych oraz prosiæ o zwiêkszenie obsady - zanim ujawni± siê konsekwencje niew³a¶ciwej organizacji pracy.
MARTA MORAWIEC • radca prawny (Przedruk z Biuletynu Informacyjnego OlPiP w Lodzi-Nr 5/2006) I (183) 2007


Czy pracodawca jest obowi±zany uaktualniaæ minimalne normy zatrudnienia pielêgniarek i po³o¿nych w zak³adach opieki zdrowotnej w razie powiêkszenia oddzia³ów szpitalnych?
Realizuj±c delegacjê zawart± w art. 10 ust. 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zak³adach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408 ze zm.) - Minister Zdrowia w rozporz±dzeniu z dnia 21 grudnia 1999 r. w sprawie sposobu ustalania minimalnych norm zatrudnienia pielêgniarek i po³o¿nych w zak³adach opieki zdrowotnej (Dz. U. nr 111. poz. 1314) zobowi±za³ kierowników zak³adów opieki zdrowotnej do ustalenia minimalnych norm zatrudnienia pielêgniarek i po³o¿nych w celu zapewnienia w³a¶ciwego poziomu udzielanych ¶wiadczeñ zdrowotnych i okre¶li³ zasady ustalania tych norm. Normy te ustala kierownik zak³adu po zasiêgniêciu opinii kierowników jednostek organizacyjnych i komórek organizacyjnych okre¶lonych w statucie zak³adu oraz przedstawicieli organów samorz±du pielêgniarek i po³o¿nych oraz zwi±zków zawodowych dzia³aj±cych na terenie zak³adu.
Zgodnie z § 3 przywo³anego rozporz±dzenia, przy ustalaniu minimalnych norm zatrudnienia pielêgniarek i po³o¿nych w szpitalu i innym zak³adzie przeznaczonym dla osób, których stan zdrowia wymaga udzielania ca³odobowych lub ca³odziennych ¶wiadczeñ zdrowotnych w odpowiednim sta³ym pomieszczeniu, nale¿y uwzglêdniæ:
• liczbê i rodzaj skatalogowanych ¶wiadczeñ zdrowotnych wykonywanych przez pielêgniarki i po³o¿ne w danej komórce organizacyjnej bezpo¶rednio na rzecz pacjentów,
• liczbê i strukturê czynno¶ci innych, ni¿ ¶wiadczenia bezpo¶rednie, wykonywanych przez pielêgniarki w danej komórce organizacyjnej,
• ¶rednie normy wykonywania poszczególnych jednostkowych ¶wiadczeñ bezpo¶rednio w danej komórce organizacyjnej,
• efektywny czas pracy pielêgniarek i po³o¿nych w danej komórce.
■ ustalone na podstawie wymienionych parametrów normy ulegaj± zwiêkszeniu lub zmniejszeniu w zale¿no¶ci od specyfiki organizacyjnej zak³adu. Na specyfikê tê sk³adaj± siê:
■ liczba ³ó¿ek i wska¼nik ¶redniego wykorzystania ³ó¿ek w ci±gu 12 miesiêcy poprzedzaj±cych ustalenie norm,
■ profil komórki organizacyjnej i ¶redni czas leczenia oraz specyficzna dla danej komórki organizacyjnej intensywno¶æ pracy,
■ wyposa¿enie zak³adu w sprzêt i aparaturê medyczn±, techniczn±, ¶rodki transportu, ³±czno¶ci,
• wielko¶æ i warunki lokalowe komórki organizacyjnej i zak³adu oraz wspó³praca z pracowniami diagnostycznymi,
■ dodatkowe obowi±zki zwi±zane z prowadzeniem szkoleñ,
■ stan zatrudnienia i organizacji w innych komórkach organizacyjnych zak³adu nie udzielaj±cych ¶wiadczeñ zdrowotnych.
Przepisy § 6 rozporz±dzenia zobowi±zuj± kierownika zak³adu do sta³ej kontroli minimalnych norm zatrudnienia pielêgniarek i po³o¿nych w zak³adzie z uwzglêdnieniem wy¿ej opisanych zasad co do ich zgodno¶ci, z obowi±zkiem zapewnienia w³a¶ciwego poziomu udzielanych przez zak³ad ¶wiadczeñ zdrowotnych.
Je¿eli zatem w czasie stosowania opracowanych norm istotnym zmianom uleg³y parametry podstawowe, uwzglêdniane przy okre¶laniu norm minimalnych, lub dodatkowe parametry w/nika-j±ce ze specyfiki organizacyjnej zak³adu, dotychczasowe normy powinny byæ uaktualnione.

przedruk ze strony internatowej Pañstwowej Inspekcji Pracy

Wyszukaj: