Strona główna
Aktualności
Biblioteka
Biuletyn
Komisje i zespoły
Konferencje
Konkursy
Konsultanci i opinie
Magazyn Pielęgniarki i Położnej
O Izbie
Ośrodek Informacyjno
Edukacyjny
Pielęgniarki i Położne w UE
Zamówienia publiczne
Praca
Prawo
Szkolenia
Ubezpieczenia - nowość
Uchwały
XXV-lecie Samorządu Pielęgniarek i Położnych
Linki
Kontakt
Galeria
Wnioski do pobrania
SMK


Biuletyn informacyjny OIPiP


Styczeñ-Luty 2007r.

PRAWA PACJENTA A ETYKA ZAWODOWA. IDEE A RZECZYWISTO¦Æ

Pacjent jest okre¶lany jako osoba cierpi±ca, korzystaj±ca ze ¶wiadczeñ systemu ochrony zdrowia i powierzaj±ca swoje zdrowie fachowym pracownikom tego sytemu. Pacjentem jest równie¿ cz³owiek korzystaj±cy z us³ug medycznych i ¶wiadczeñ zdrowotnych, niezale¿nie od tego czy jest zdrowy czy chory.
W trakcie relacji pomiêdzy instytucj± lub ¶wiadczeniodawc± us³ug zdrowotnych (pielêgniark±, po³o¿n±, innym pracownikiem medycznym) a odbiorc± ¶wiadczeñ (pacjentem, osob± zdrow± lub chor±) powstaj± specyficzne relacje i stosunki okre¶lane jako prawa pacjenta.
Prawa pacjenta stanowi± konkretyzacjê praw cz³owieka w okre¶lonych sytuacjach zwi±zanych z korzystaniem ze ¶wiadczeñ medycznych.
Zagadnienia dotycz±ce praw cz³owieka oraz ich przestrzegania to zjawisko charakterystyczne dla XX wieku, nierozerwalnie zwi±zane z histori± wojen oraz losami ludzi (zarówno ¿o³nierzy jak i ludno¶ci cywilnej).
Prawa cz³owieka znalaz³y swoje odbicie w dokumentach miêdzynarodowych takich jak m.in. Powszechna deklaracja praw cz³owieka (1948), Europejska konwencja praw cz³owieka i podstawowych wolno¶ci (1950), Europejska karta socjalna (1961), Miêdzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych (1966).
Procesy zachodz±ce w medycynie, rozwój nauk i technologii medycznych oraz poczucie zagro¿enia praw i godno¶ci cz³owieka w procesie leczenia spowodowa³y konieczno¶æ okre¶lenia praw pacjenta. Maj± one chroniæ pacjenta m.in. przed: uzale¿nieniem od s³u¿by zdrowia, mo¿liwo¶ci± nadu¿yæ w procesie diagnozowania i leczenia, instrumentalnym wykorzystaniem pacjentów (np. w zakresie testowania nowych leków), mo¿liwo¶ci± niew³a¶ciwego zastosowania osi±gniêæ biologii i medycyny (eksperymenty medyczne).
Powodem publicznej debaty nad prawami pacjenta sta³y siê m.in. dwa wydarzenia w medycynie lat 60-tych: ujawnienie w USA w 1966 roku badañ dla celów naukowych prowadzonych na pacjentach bez ich zgody, czêsto na osobach nieletnich, upo¶ledzonych oraz nieuleczalnie chorych, pierwsza transplantacja serca dokonana w 1967 roku w Kapsztadzie. Epizody te wywo³a³y wiele sporów, pytañ i w±tpliwo¶ci natury etycznej, filozoficznej i prawnej.
Po raz pierwszy publicznie u¶wiadomiono, ¿e nowoczesna medycyna znalaz³a siê na nowym nieznanym, niejednoznacznym moralnie i prawnie gruncie, co wymaga podjêcia dzia³añ zmierzaj±cych do wprowadzenia nowych unormowañ. Rozpocz±³ siê proces tworzenia nowych standardów deontologicznych przez ¦wiatowe Stowarzyszenie Medyczne. W¶ród nich znalaz³y siê:
1. Deklaracja Helsiñska 1964 - dotyczy eksperymentów medycznych,
2. Deklaracja z Tokio 1975 - zabrania pracownikom medycznym udzia³u w dzia³aniach naruszaj±cych godno¶æ i dobro cz³owieka,
3. Deklaracja Hawajska 1977 - dotyczy pacjentów psychiatrycznych,
4. Deklaracja z Wenecji 1983 - dotyczy pacjentów w stanach terminalnych,
5. Deklaracja Praw Pacjenta WHO 1994 - rekomendacje maj±ce na celu promocjê praw pacjenta,
6. Deklaracja z Lizbony 1995 - standardy deontologiczne ¶rodowiska medycznego,
7. Konwencja Bioetyczna i 997- Europejska Konwencja o Ochronie Praw Cz³owieka i Godno¶ci Istoty Ludzkiej wobec Zastosowañ Biologii i Medycyny.
Zagadnienia zawarte w tych dokumentach koncentruj± siê wobec takich kategorii etycznych, (praw pacjenta) jak: autonomia, godno¶æ, prawo do prywatno¶ci, prawo do integralno¶ci.
Zagadnienia praw pacjenta znalaz³y odbicie w polskich aktach prawnych: Konstytucja RP, Kodeks Cywilny, Kodeks Karny, ustawa o zak³adach opieki zdrowotnej, Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego, Ustawa o pobieraniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narz±dów, Ustawa o zawodach pielêgniarki i po³o¿nej, Ustawa o zawodzie lekarza, Kodeks etyki zawodowej pielêgniarki i po³o¿nej RP, Kodeks etyki lekarskiej, Kodeks etyki aptekarskiej. Wskazane akty prawne okre¶laj± prawa pacjenta do:
1. rzetelnego leczenia i pielêgnowania
2. informacji
3. prywatno¶ci
4. samostanowienia o sobie
5. poszanowania godno¶ci i wolno¶ci osobistej.
Respektowanie praw cz³owieka i ochrona godno¶ci ludzkiej bezpo¶rednio powi±zane s± z istot± i celami pielêgniarstwa. Pierwsze szko³y pielêgniarskie i po³o¿nicze, za g³ówny cel kszta³cenia przyjmowa³y wykszta³cenie w pielêgniarkach - absolwentkach poczucia odpowiedzialno¶ci, jako podstawowego warunku prawid³owego wykonywania zawodu, s³u¿±cego ludziom chorym, niepe³nosprawnym i niedo³ê¿nym.
Podstawowe zasady obowi±zuj±ce pielêgniarki i po³o¿ne w trakcie wykonywania czynno¶ci zawodowych to:
1. szacunek dla godno¶ci i wolno¶ci osobistej ka¿dego pacjenta
2. prawo do intymno¶ci pacjenta
3. ochrona zdrowia i bezpieczeñstwa pacjenta
4. tajemnica zawodowa
5. prawo pacjenta do informacji.
Pielêgniarki i po³o¿ne podlegaj± regu³om prawnym i moralnym funkcjonuj±cym w spo³eczeñstwie na zasadzie powszechno¶ci, a za swoj± dzia³alno¶æ ponosz± m. in. odpowiedzialno¶æ za naruszenie praw pacjenta.
Zasadniczym aktem prawnym okre¶laj±cym odpowiedzialno¶æ pielêgniarek i po³o¿nych jest Ustawa o samorz±dzie pielêgniarek i po³o¿nych, której art. 38 mówi: „Cz³onkowie samorz±du podlegaj± odpowiedzialno¶ci zawodowej przed s±dami pielêgniarek i po³o¿nych za postêpowanie sprzeczne z zasadami etyki zawodowej oraz za zawinione naruszenie przepisów dotycz±cych wykonywania zawodu pielêgniarki i po³o¿nej".
W grupie wykroczeñ zawodowych pielêgniarek i po³o¿nych w zakresie nieprzestrzegania praw pacjentów znalaz³y siê min.:
1. nieprzestrzeganie tajemnicy zawodowej
2. naruszenie prawa pacjenta do poszanowania godno¶ci osobistej i intymno¶ci
3. podmiotowe traktowanie pacjentów, brak kultury, niew³a¶ciwe postawy wobec pacjenta i jego najbli¿szych
4. ograniczanie dostêpu do informacji na temat stanu zdrowia pacjenta
5. ograniczanie kontaktu z najbli¿szymi.
Przyczyn takiego stanu rzeczy mo¿na upatrywaæ g³ównie w nastêpuj±cych zjawiskach:
1. rutynowe podej¶cie do pacjenta,
2. brak wiedzy i ¶wiadomo¶ci zachowañ etycznych,
3. „¶lepe" przestrzeganie regulaminu, a nie patrzenie przez pryzmat stanu zdrowia oraz prawa pacjenta,
4. obawa przed nie³ask± kierownictwa czy utrat± pracy,
5. niew³a¶ciwa organizacja ¶wiadczeñ pielêgniarskich.
Problemy w zakresie przestrzegania praw pacjentów w Polsce mo¿na wiêc opisaæ w kilku p³aszczyznach: nieprzestrzeganie praw pacjentów w okresie przej¶ciowym w sytuacji ci±g³ej dominacji tradycyjnego paternalizmu s³u¿by zdrowia, trudno¶ci w interpretacji niektórych zapisów prawnych, niedobory wiedzy, konflikt warto¶ci: dobra pacjenta i jego prawa do samostanowienia o sobie, niedobory finansowe i limitowanie ¶wiadczeñ, braki w zatrudnieniu, niew³a¶ciwa organizacja opieki.

Przedruk z materia³ów konferencyjnych „Warto¶ci moralne, etyczne i odpowiedzialno¶æ w pracy pielêgniarki i po³o¿nych",
Warszawa 3-5.04.2006r.

Wyszukaj: