Strona główna
Aktualności
Biblioteka
Biuletyn
Komisje i zespoły
Konferencje
Konkursy
Konsultanci i opinie
Magazyn Pielęgniarki i Położnej
O Izbie
Ośrodek Informacyjno
Edukacyjny
Pielęgniarki i Położne w UE
Zamówienia publiczne
Praca
Prawo
Szkolenia
Ubezpieczenia - nowość
Uchwały
XXV-lecie Samorządu Pielęgniarek i Położnych
Linki
Kontakt
Galeria
Wnioski do pobrania
SMK


Biuletyn informacyjny OIPiP


Styczeñ-Luty 2007r.

Konferencja naukowo - szkoleniowa „¯YCIODAJNA ¦MIERÆ"

Bia³ystok 07. - 10.12.2006 r.

Barbara Gtadysiak, Maria Januchow-ska, Anna Tacik, Tomasz Kaczmarek - uczestniczyli¶my w Konferencji naukowo - szkoleniowej „¯YCIODAJNA ¦MIERÆ" - pamiêci Elizabeth Kubler - Ross".
Przedstawiciele ró¿nych dziedzin nauki i sztuki podjêli dialog i prowadzili rozwa¿ania o ¶mierci i umieraniu w wielu aspektach - medycznym, teologicznym, filozoficznym, etycznym.
„Oswajali¶my" siê z umieraniem i ¶mierci±, bo tak jak narodziny nale¿± do ¿ycia.
W centrum naszej uwagi i naszych my¶li nie by³y jednostki chorobowe prowadz±ce do ¶mierci, ale cierpi±cy, wo³aj±cy o pomoc, oczekuj±cy wsparcia lub odchodz±cy w ciszy pogodzony z nieuchronnym cz³owiek umieraj±cy.
„KIM WY JESTE¦CIE
MY BYLI¦MY
CZYM MY JESTE¦MY
WY BÊDZIECIE"
Wyryty na nagrobku napis u¶wiadamia nam proces przemijania. Ludzkie ¿ycie zamkn±æ mo¿na w klamrze rado¶ci z narodzin i dramatycznego momentu jego zakoñczenia.
Namiêtna ¿±dza ¿ycia pozostaje w sprzeczno¶ci z nieuniknionym jego koñcem. Ka¿demu z nas ciê¿ko przychodz± my¶li o rozstaniu siê z ¿yciem niezale¿nie od tego jak± wyznajemy religiê, jaki jest nasz status spo³eczny, poziom intelektualny, posiadane zasoby.
My¶li te znalaz³y na przestrzeni dziejów cz³owieka odzwierciedlenie w rozprawach filozofów i etyków, wierszach poetów, obrazach zadumy, walki ¿ycia ze ¶mierci± malarzy, d¼wiêkach muzyki. ¦mieræ budzi w nas lêk, niepokój, bezsilno¶æ, próbujemy j± wyprzeæ z naszej ¶wiadomo¶ci.
¦mieræ „Królowa przera¿enia" budzi strach, zapiera dech, woli pozostaæ tematem tabu nie odzieraj±cym nas z nadziei nie¶miertelno¶ci.
Ale od problemu ¶mierci i umierania nie mo¿emy uciekaæ, bowiem nie czyni to nas nie¶miertelnymi. Lekarze, pielêgniarki w swojej pracy zawodowej codziennie stykaj± siê zarówno z pocz±tkiem - narodzinami ¿ycia, nieodwracalno¶ci± procesów chorobowych i jego koñcem - ¶mierci±. Zrozumienie przez nas zarówno majestatu narodzin jak i majestatu ¶mierci pozwoli na nacechowane empati± wspó³uczestniczenie w powadze i godnym zakoñczeniu ¿ycia. Znamienn± niech bêdzie wypowied¼ pielêgniarki towarzysz±cej umieraj±cym chorym ,.......... obecno¶æ przy ¶mierci to jak dotykanie szczerego z³ota ..."
Istotny wk³ad w zagadnienia zrozumienia umieraj±cego cz³owieka wnios³a Elisabeth Kubler - Ross. Droga ¿ycia jak± obra³a, pocz±tek mia³a miêdzy innymi w Polsce, dok±d trafi³a jako wolontariuszka po zakoñczeniu II wojny ¶wiatowej. Szczególnym dla niej prze¿yciem i pó¼niejszym drogowskazem w pracy z chorymi by³a wizyta w Majdanku. Podczas zwiedzania obozu jej uwagê zwróci³y wyryte na ¶cianach motyle odczytane jako symbol uwolnienia od cierpienia, ciê¿aru trosk.
Doznane prze¿ycia
przypieczêtowa³y dzieciêce marzenia zostania lekarzem. Po ukoñczeniu studiów medycznych ca³e swoje ¿ycie po¶wiêci³a chorym u schy³ku ¿ycia. Jak sama mówi³a „co¶ j± do nich ci±gnê³o". By³a zawsze tam, gdzie byli chorzy cierpi±cy, odrzuceni przez bliskich i personel - traktuj±cych ¶mieræ jako pora¿kê w walce o ¿ycie. Swoje do¶wiadczenia z obcowania ze ¶mierci± zawar³a w ksi±¿kach m. i nn. „Rozmowy o ¶mierci i umieraniu", „¯yciodajna ¶mieræ".
Publikacje E. Kubler - Ross przyczyni³y siê do zweryfikowania dotychczasowego podej¶cia do nieuleczalnie chorych, z³ama³a tabu rozmów o umieraniu i ¶mierci. Sta³y siê pocz±tkiem wspó³czesnej psychotanatologii. E. Kubler - Ross wyodrêbni³a psychologiczne „fazy umierania" przez które przechodz± chorzy przygotowuj±cy siê do odej¶cia. Fazy te u ró¿nych pacjentów przebiegaj± z ró¿nym nasileniem i trwaj± przez ró¿ny okres czasu.
I etap - nie przyjêcie prawdy przez pacjenta i osobê towarzysz±c±.
Poznanie przez chorego rozpoznania to wyrok wywo³uj±cy wstrz±s psychiczny.
Chory reaguje zaprzeczeniem i iluzj± dobrego samopoczucia. Pojawiaj± siê my¶li i wypowiedzi „Mnie nie mo¿e spotkaæ co¶ podobnego, to> nie dotyczy mnie, to niemo¿liwe ...."Reakcja ta pomaga u¶mierzyæ doznany wstrz±s i jest typowa dla osób, które o chorobie dowiedzia³y siê nagle, nie by³y przygotowane na takie rozpoznanie. Prof. Jacek £uczak - wyk³adowca
W kolejnym stadium miejsce niedopuszczenia do siebie prawdy zajmuje izolacja uczuciowa. Chory o swoim zdrowiu, chorobie, ¶mierci, nie¶miertelno¶ci rozmawia tak jakby jego to nie dotyczy³a. Staje z boku swojego przeznaczenia. Podobny wstrz±s psychiczny udziela siê jego bliskim.
II etap - wzburzenie emocjonalne, bunt.
To okres, w którym chory nie dopuszcza do siebie prawdy. Targany jest fal± zmiennych uczuæ, wpada w z³o¶æ, gniew, a stawiane pytanie „dlaczego w³a¶nie mnie musia³o siê to przytrafiæ" nale¿y traktowaæ jako uczucie cierpienia, udrêki, strachu. Nie sposób znale¼æ na to pytanie odpowiedzi.
III etap - przetarg o ¿ycie.
To dla chorego czas nadziei, ¿e za ofiarowanie siebie ca³ego Bogu odroczy ostateczny kres. Chce odroczyæ wyrok o wa¿ne wydarzenie w rodzinie, chocia¿ o jeden dzieñ. To najbardziej przejmuj±cy z okresów umierania, odbywa siê bowiem w ciszy my¶li, a transakcji dokonuje siê z „SI£AMI WY¯SZYMI". Jest to walka o nadziejê, krzyk o nadziejê, której nie ma.
IV etap - przygnêbienie, nadzieja.
Zawodz± metafizyczne targi. Chory zaczyna rozumieæ swój stan. Rodzi siê nadzieja i zw±tpienie. Nadzieja nie jest wynikiem poprawy stanu zdrowia, ale przechodzeniem ¿ycia w ¶mieræ. Pozostaje rozpacz przybieraj±ca postaæ depresji.. Depresja mo¿e objawiaæ siê dwojako:
albo
• odczuciem poniesionej straty, bezradno¶ci, niemo¿no¶ci powrotu do zdrowia, bezsilno¶ci±,
albo
• poczuciem zagro¿enia ¿ycia, ¿alem za utrat± bliskich, ¿alem za utraconym ¶wiatem.
¯egnaj±c siê ze ¶wiatem chory przygotowuje siê do przyj¶cia ¶mierci.
V etap - pogodzenie siê z rzeczywisto¶ci± i po¿egnanie.
Chory pogodzony ze swoim losem czuje siê zmêczony i s³aby. Gotowy jest do przyjêcia ¶mierci, wolny od rozpaczy, rezygnacji, bezradno¶ci, gniewu.
Kr±g jego zainteresowañ ¶wiatem zewnêtrznym zawê¿a siê. Bardziej skoncentrowany jest na „tu i teraz". Zbli¿aj±ca siê ¶mieræ nie jest ju¿ silnym stresorem. Na ograniczenia wynikaj±ce z choroby reaguje s³abo. Niektórzy chorzy odczuwaj± siln± potrzebê mówienia, planowania, wyra¿ania ostatniej woli co do uroczysto¶ci pogrzebowej, miejsca pochówku, pomnika. Na tym etapie bardzo du¿ego wsparcia potrzebuj± bliscy chorego.
Obserwowany w ostatnich latach postêp wiedzy doprowadzi³ do podzia³u medycyny na szereg w±skich specjalno¶ci. W pogoni za nowymi metodami leczenia chory przesta³ byæ podmiotem naszych dzia³añ, a sta³ siê ciekawym przypadkiem chorobowym. ¦mieræ jest nie po¿±dana, odbierana jako pora¿ka najnowszych zdobyczy medycyny.
Niesienie pomocy umieraj±cym nale¿y do najtrudniejszych zadañ. Przyjmuje siê, ¿e chorym umieraj±cym powinien opiekowaæ siê zespó³, gdy tymczasem pielêgniarka pe³ni±ca dy¿ur czêsto samotnie staje wobec problemów pacjenta.
Pielêgniarki poprzez fakt ci±g³ej obecno¶ci przy chorym staj± mu siê bliskie.
Wykonywane przy chorym czynno¶ci pielêgnacyjne, lecznicze sprzyjaj± rozmowom, zwierzeniom. Ich blisko¶æ w ostatnich chwilach ¿ycia przynosi ulgê, daje oparcie i poczucie bezpieczeñstwa. To pielêgniarka na chwilê zatrzyma siê, porozmawia, potrzyma w milczeniu za rêkê, poprawi koc, poduszkê, Zdawa³oby siê, ¿e s± to czynno¶ci rutynowe, nic nie znacz±ce gesty, ale dla chorego to bardzo du¿o. Nie jest samotny w swoim cierpieniu.
Osobisty stosunek pielêgniarki do pojmowania ¶mierci ma du¿y wp³yw na jako¶æ opieki nad chorym w ostatnich dniach ¿ycia.
Postawa zrozumienia, oddania, troski, empatii jest wyrazem szacunku wobec chorego oraz odczuwanej przez pielêgniarkê pokory wobec tajemnicy ¿ycia i ¶mierci (£abuzek M. 2006).
PRAWA CHOREGO UMIERAJ¡CEGO
W opiece nad chorym umieraj±cymi powinni¶my kierowaæ siê nastêpuj±cymi zasadami etycznymi:
1. Wczuæ siê w stan psychiczny umieraj±cego i staraæ siê go zrozumieæ.
2. Nie dopu¶ciæ do rozmy¶lañ chorego o przyczynach swego krytycznego stanu.
3. Kontrolowaæ swoje postêpowanie wobec chorego.
4. Zachowaæ rytm codziennych czynno¶ci pielêgnacyjnych, aby chory nie odniós³ wra¿enia, ¿e zosta³ ju¿ „skre¶lony".
5. Czynno¶ci pielêgnacyjne wykonywaæ szczególnie troskliwie.
6. Nie¶æ ulgê w cierpieniach somatycznych szczególnie bólu.
7. Czuwaæ przy chorym umieraj±cym stwarzaj±c atmosferê serdeczno¶ci.
8. Wykonywanymi czynno¶ciami i zachowaniem dajmy odczuæ choremu, ¿e ca³y czas przy nim jeste¶my.
Prawa pacjenta wywodz± siê z praw ka¿dej jednostki ludzkiej i zosta³y zawarte w licznych deklaracjach praw cz³owieka. •rod³em tych praw jest godno¶æ nale¿±ca do fundamentalnych warto¶ci ludzkich.
„Godno¶æ cz³owieka umieraj±cego" ma swoje ¼ród³o w tym, ¿e jest on istot± stworzon±, oraz w jego osobistym powo³aniu do ¿ycia wiecznego ... (J. Pawe³ II 1999).
¯ycie ludzkie na progu ¶mierci nie traci nic ze swej warto¶ci. Dlatego opiekuj±c siê chorymi nale¿y zawsze kierowaæ siê przes³ank±, ¿e mamy nad chorym tylko te w³adzê i te prawa w stosunku do niego jakich pacjent nam sam udzieli.
KARTA PRAW CZ£OWIEKA UMIERAJ¡CEGO
wg A. Barbus
1. Mam prawo do traktowania mnie jak cz³owieka a¿ do ¶mierci.
2. Mam prawo do zachowania nadziei bez wzglêdu na zmiany jakim mo¿e ona podlegaæ.
3. Mam prawo do opieki osób, które potrafi± zachowaæ nadziejê bez wzglêdu na zmiany, jakim mog³aby ona podlegaæ.
4. Mam prawo do wyra¿ania uczuæ i emocji zwi±zanych ze zbli¿aj±c± siê ¶mierci± w swój w³asny sposób.
5. Mam prawo do uczestnictwa w podejmowaniu decyzji dotycz±cych opieki nade mn±.
6. Mam prawo oczekiwaæ ci±g³ej lekarskiej i pielêgniarskiej uwagi, nawet wówczas, gdy cele „lecznicze" bêd± musia³y byæ zast±pione celami „pielêgnacyjnymi".
7. Mam prawo do umierania w odosobnieniu (ale nie samotnie).
8. Mam prawo do uwolnienia od bólu.
9. Mam prawo do rzetelnych odpowiedzi na moje pytania.
10. Mam prawo nie byæ oszukiwanym.
11. Mam prawo do wspomagania mojej rodziny i wspomagania mnie przez ni± w zaakceptowaniu mojej ¶mierci.
12. Mam prawo do umierania w spokoju i godno¶ci.
13. Mam prawo do zachowania w³asnej to¿samo¶ci i swobody moich decyzji, które mog± byæ sprzeczne z przekonaniami innych.
14. Mam prawo do poszerzenia moich prze¿yæ religijnych i duchowych oraz do dyskusji o nich bez wzglêdu na to, co my¶l± inni.
15. Mam prawo oczekiwaæ, ¿e po ¶mierci bêdzie uszanowana ¶wiêto¶æ cia³a ludzkiego.
16. Mam prawo do opieki ze strony ludzi spolegliwych,'wra¿liwych, z przygotowaniem zawodowym, którzy bêd± starali siê zrozumieæ moje potrzeby i bêd± w stanie znale¼æ choæ odrobinê zadowolenia z tego, ¿e pomogli mi stan±æ twarz± w twarz ze ¶mierci±.
Prawa chorego umieraj±cego zawarte zosta³y równie¿ w kodeksie etyki zawodowej polskiej pielêgniarki i po³o¿nej oraz Karcie Pracowników S³u¿by Zdrowia.
Spisane w licznych dokumentach prawa pacjenta, szczególnie chorego umieraj±cego niech bêd± dla nas wskazówk± do sprawowania opieki szanuj±cej godno¶æ cz³owieka i nale¿ne jemu godne warunki umierania.
Czy jest jednoznaczna odpowied¼ na pytania:
• w jaki sposób mo¿na pomóc choremu godnie umrzeæ?
• jak nale¿y w³a¶ciwie „byæ" przy umieraj±cym?
Przezwyciê¿yæ sw± bezradno¶æ, strach i pozostaæ przy chorym umieraj±cym, do ostatniej chwili, by nie odchodzi³ osamotniony, bo i tak ta ostatni± drogê odbywa samotnie.

Opracowa³a; mgr Anna Tacik

Wyszukaj: