MINISTERSTWO ZDROWIA Warszawa Podsekretarz Stanu Aleksander Sopliñski MZ-PP-072-10598-1/JJ/14 Pani Barbara D±browska Prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Instrumentariuszek Stanis³aw £ukasik Przewodnicz±cy Ma³opolskiej Okrêgowej Rady PielêgnWek i Po³o¿nych W nawi±zaniu do "Petycji uczestników ogólnopolskiej
konferencji pielêgniarek operacyjnych 4 kwietnia 2014 r. w Krakowie",
uprzejmie proszê o przyjêcie poni¿szych informacji i wyja¶nieñ do
przedstawionych wniosków. 1. -2. Odnosz±c siê do wniosku 1 dotycz±cego nowelizacji
rozporz±dzenia Ministra Zdrowia rozporz±dzenia Ministra Zdrowia z dnia 28
grudnia 2012 r. w sprawie sposobu ustalania minimalnych norm zatrudnienia
pielêgniarek i po³o¿nych w podmiotach leczniczych niebêd±cych przedsiêbiorcami
(Dz. U. poz. 1545) i wprowadzenia zapisu "Minimalne normy zatrudnienia; w
bloku operacyjnym - wynosz± na 1 stó³ operacyjny (1 pacjent), co najmniej 1
pielêgniarkê albo po³o¿n± operacyjn± i 1 pielêgniarkê albo po³o¿n± operacyjna
asystuj±ca pielêgniarce albo po³o¿nej operacyjnej", nale¿y podkre¶liæ, i¿
regulacje dotycz±ce sposobu ustalenia minimalnych norm zatrudnienia
pielêgniarek i po³o¿nych w danym podmiocie leczniczym, wynikaj± z art 50 ust. 1
ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o dzia³alno¶ci leczniczej (Dz. U. poz. 217) i
nale¿± do kompetencji kierownika podmiotu leczniczego, który ustala minimalne
normy zatrudnienia pielêgniarek i po³o¿nych na podstawie ww. rozporz±dzenia.
Zabezpieczenie obsady pielêgniarskiej w bloku operacyjnym odbywa siê z
uwzglêdnieniem zadañ wykonanych w bloku, jak te¿ procedur epidemiologicznych
oraz zapewnienia bezpieczeñstwa pacjentowi
i personelowi. Ponadto
nale¿y podkre¶liæ, i¿ wymienione rozporz±dzenie Ministra Zdrowia wskazuje
sposób ustalania norm, a nie same normy, tak jak Pañstwo proponujecie w
Petycji. Równie¿ kwestia wniosku nr 2 dotycz±cego "wprowadzenia
rozwi±zañ organizacyjnych eliminuj±cych delegowanie pielêgniarek operacyjnych w
trakcie pe³nienia dy¿uru na bloku operacyjnym do pomocy w sprawowaniu opieki
nad pacjentami w innych oddzia³ach szpitalnych, w czasie gdy nie odbywaj± siê
zabiegi operacyjne", jest kwesti± dotycz±c± zatrudnienia i organizacji
pracy w danym podmiocie leczniczym. Dlatego te¿ przy ustalaniu minimalnej
liczby pielêgniarek w bloku operacyjnym, jak te¿ planowaniu i organizowaniu tam
pracy, nale¿y uwzglêdniaæ przepisy ustawy z dnia 5 grudnia 2008r. o
zapobieganiu oraz zwalczaniu zaka¿eñ i chorób zaka¼nych u ludzi (Dz. U. z 2013
r. poz. 947), które okre¶laj± m. in. uprawnienia i obowi±zki ¶wiadczeniodawców
w zakresie zapobiegania oraz zwalczania zaka¿eñ i chorób zaka¼nych. Kierownicy
podmiotów leczniczych wykonuj±cych dzia³alno¶æ lecznicz± w rodzaju ¶wiadczenia
szpitalne s± obowi±zani do wdro¿enia i zapewnienia funkcjonowania systemu
zapobiegania i zwalczania zaka¿eñ szpitalnych, obejmuj±cego m. in, powo³anie i
nadzór nad dzia³alno¶ci± zespo³u i komitetu kontroli zaka¿eñ szpitalnych,
organizacjê udzielania ¶wiadczeñ zdrowotnych, w sposób zapewniaj±cy
zapobieganie zaka¿eniom szpitalnym i szerzeniu siê czynników alarmowych. Zatem
rozwi±zanie zaistnia³ego problemu powinno odbywaæ siê na poziomie zarz±dczym
danego podmiotu leczniczego, poniewa¿ wynika z planowania, organizowania i
nadzorowania zadañ realizowanych w danej jednostce. 3. Odnosz±c siê do wniosku dotycz±cego "Wprowadzenia
uregulowañ prawnych, które rozwi±¿± problem braku asysty lekarskiej do zabiegu
operacyjnego i zwi±zanym z tym wymuszaniem na pielêgniarkach operacyjnych
wykonywania zadañ asysty lekarskiej, do których nie maj± uprawnieñ" nale¿y
wyja¶niæ, i¿ zasady wykonywania zawodu pielêgniarki i lekarza s± uregulowane
ustawowo dla ka¿dego zawodu odrêbnie. Pojêcie zadañ w danym zawodzie
poprzedzone jest procesem studiowania wed³ug standardu w³a¶ciwego dla danego
zawodu. Ustalenie zadañ dla lekarzy i pielêgniarek, którzy realizuj± je w bloku
operacyjnym, powinno wynikaæ z procesu kszta³cenia jak te¿ uprawnieñ zawartych
w ustawach zawodowych oraz powinny zostaæ wpisane do zakresu zadañ i obowi±zków
ustalonych indywidualnie dla ka¿dej osoby zatrudnionej na danym stanowisku
pracy. Dlatego te¿ rozwi±zanie zaistnia³ego problemu powinno odbywaæ siê na
poziomie podmiotu leczniczego, poniewa¿ jest to kwestia planowania,
organizowania i nadzorowania zadañ realizowanych w danej jednostce (np. w
regulaminie organizacyjnym podmiotu leczniczego). Za zarz±dzanie podmiotem leczniczym odpowiada jego kierownik
i do niego nale¿y decydowanie w sprawach
dotycz±cych organizacji i
funkcjonowania podmiotu, co
reguluje art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o dzia³alno¶ci
leczniczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 217, zpó¼n. zm.). 4. Odnosz±c siê do wniosku dotycz±cego .powo³ania odrêbnego
konsultanta krajowego w dziedzinie pielêgniarstwa operacyjnego", uprzejmie
informujê, ¿e jest ju¿ powo³any Konsultant Krajowy w dziedzinie pielêgniarstwa
chirurgicznego i operacyjnego, który zgodnie z ustaw± z dnia 6 listopada 2008
r. o konsultantach w ochronie zdrowia (Dz. U. z 2009r. Nr 52, poz. 419, zpó¼n.
zm.) wykonuje zadania, do których nale¿y m. in.: wykonywanie
zadañ opiniodawczych, doradczych
i kontrolnych dla
organów administracji rz±dowej, podmiotów tworz±cych w rozumieniu
przepisów o dzia³alno¶ci leczniczej, Narodowego Funduszu Zdrowia i Rzecznika Praw
Pacjenta; prowadzenie nadzoru nad stron± merytoryczn± doskonalenia
zawodowego i szkolenia specjalizacyjnego lekarzy, lekarzy dentystów, pielêgniarek,
po³o¿nych, farmaceutów oraz osób wykonuj±cych inne zawody medyczne lub inne zawody
maj±ce zastosowanie w ochronie zdrowia; sporz±dzanie opinii dotycz±cych doskonalenia zawodowego
lekarzy, lekarzy dentystów, pielêgniarek, po³o¿nych, farmaceutów oraz osób wykonuj±cych
inne zawody medyczne lub inne zawody maj±ce zastosowanie w ochronie zdrowia; sporz±dzanie opinii dotycz±cych realizacji szkolenia
podyplomowego i specjalizacyjnego lekarzy,
lekarzy dentystów, pielêgniarek, po³o¿nych,
farmaceutów oraz osób wykonuj±cych inne zawody medyczne lub inne zawody maj±ce
zastosowanie w ochronie zdrowia w zakresie wynikaj±cym z okre¶lonego programu
kszta³cenia oraz sprawuj± nadzór nad ich merytoryczn± realizacj±. Równocze¶nie nale¿y wskazaæ, i¿ wykaz dziedzin specjalizacji
i kursów kwalifikacyjnych, okre¶lony w rozporz±dzeniu Ministra Zdrowia z dnia
12 grudnia 2013 r. w sprawie wykazu dziedzin pielêgniarstwa oraz dziedzin
maj±cych zastosowanie w ochronie zdrowia, w których mo¿e byæ prowadzona
specjalizacja i kursy kwalifikacyjne (Dz. U. poz. 1562), jest skierowany do
pielêgniarek i po³o¿nych w celu aktualizowania wiedzy i umiejêtno¶ci zawodowych
oraz doskonalenia zawodowego w ró¿nych formach kszta³cenia podyplomowego, a nie
decyduje o powo³aniu konsultantów krajowych we wskazanych tam dziedzinach.
Maj±c na uwadze powy¿sze wyja¶nienia, uprzejme informujê, i¿ w ocenie
Ministerstwa Zdrowia brak jest merytorycznego uzasadnienia do przed³o¿onej
propozycji. 5. Odnosz±c siê do wniosku dotycz±cego "Przekazania
opracowanych standardów pielêgniarskiej praktyki klinicznej w dziedzinie
pielêgniarstwa operacyjnego do dalszych prac legislacyjnych celem uregulowañ
prawnych", uprzejmie informujê, i¿ dotychczas nie wp³ynê³a do Ministerstwa
Zdrowia propozycja takiego standardu. 6. Odnosz±c siê do kwestii "umieszczenia pielêgniarek
operacyjnych, specjalistów pielêgniarstwa operacyjnego w rozporz±dzeniu MZ w
sprawie ¶wiadczeñ gwarantowanych z zakresu lecznictwa szpitalnego...",
nale¿y wskazaæ, ¿e zgodnie z § 5 rozporz±dzenia Ministra Zdrowia z dnia 29
sierpnia 2009r. w sprawie ¶wiadczeñ gwarantowanych z zakresu leczenia
szpitalnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 1520), ¶wiadczeniodawca udzielaj±cy
¶wiadczeñ gwarantowanych w trybie hospitalizacji i hospitalizacji planowanej
obowi±zany jest do zapewnienia ca³odobowej opieki lekarskiej i pielêgniarskiej
lub po³o¿nych we wszystkie dni tygodnia. Natomiast liczba i kwalifikacje
personelu niezbêdnego dla zapewnienia opieki s± ustalane przez
¶wiadczeniodawcê, z uwzglêdnieniem m. in. profili i specyfiki oraz
intensywno¶ci pracy komórek organizacyjnych. Dlatego te¿ wprowadzenie w ww. rozporz±dzeniu wymogu
zapewnienia specjalistów pielêgniarstwa operacyjnego, nie jest w tej chwili
mo¿liwe z uwagi na zró¿nicowan± liczbê pielêgniarek operacyjnych w
poszczególnych rejonach kraju. 7. o ,
-? Odnosz±c siê do wniosku dotycz±cego "wykre¶lenia z
projektu ustawy o zawodzie ratownika medycznego i samorz±dzie zawodowym
ratowników medycznych zapisów..." uprzejmie informujê, i¿ obowi±zuj±cym
aktem prawnym dotycz±cym wykonywania zawodu ratownika medycznego jest ustawa z
dnia 8 wrze¶nia 2006 r. o Pañstwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2013 r.
poz. 757). Zgodnie z ww. ustaw± ratownicy medyczni uprawnieni s± do wykonywania
medycznych czynno¶ci ratunkowych. Nale¿y te¿ wskazaæ, ¿e w ramach systemu
ratownictwa medycznego ratownik medyczny i pielêgniarka systemu posiadaj±
równorzêdne uprawnienia do wykonywania medycznych czynno¶ci ratunkowych. Bior±c
pod uwagê zakres umiejêtno¶ci ratownika medycznego wynikaj±cy z toku
kszta³cenia, które prowadzone jest na poziomie szkó³ wy¿szych, w opinii resortu
zdrowia, zasadne jest umo¿liwienie wykonywania tego zawodu poza systemem
Pañstwowego Ratownictwa Medycznego i jednostkami ratownictwa górskiego,
narciarskiego i wodnego. Prace nad sformu³owaniem stosownych przepisów w nowelizowanej obecnie
ustawie o Pañstwowym Ratownictwie Medycznym s± w toku, a ich ostateczny kszta³t
bêdzie znany po zakoñczeniu procedury legislacyjnej i wej¶ciu nowelizacji w
¿ycie. Natomiast na etapie konsultacji spo³ecznych przewidzianych prawem
procedury legislacyjnej ka¿dy obywatel ma prawo zg³aszaæ swoje uwagi. 8.-9. Odnosz±c siê do wniosku dotycz±cego "umieszczenia
stanowiska pracy pielêgniarki operacyjnej pracuj±cej w zespole operacyjnym dyscyplin
zabiegowych w ramach ostrego dy¿uru w wykazie prac...., uprzejmie informujê, i¿ przedmiotow±
kwestiê reguluje ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz. U.
Nr 237, poz. 1656, z pó¼n. zm.), która nale¿y do w³a¶ciwo¶ci Ministra Pracy i
Polityki Spo³ecznej. Za³±cznik nr 2 ww. ustawy okre¶la wykaz prac o szczególnym charakterze,
a nie wykaz stanowisk pracy. Punkt 24 wskazuje prace personelu medycznego w
zespo³ach operacyjnych dyscyplin zabiegowych i anestezjologii w warunkach ostrego dy¿uru. Za
personel medyczny uznaje siê osobê, która na podstawie odrêbnych przepisów uprawniona
jest do udzielania ¶wiadczeñ zdrowotnych oraz osobê legitymuj±c± siê nabyciem fachowych
kwalifikacji do udzielania ¶wiadczeñ zdrowotnych w okre¶lonym zakresie lub w okre¶lonej
dziedzinie medycyny. Wobec powy¿szego pielêgniarki i po³o¿ne, jako ¿e wykonuj±
zawody medyczne oraz udzielaj± ¶wiadczeñ zdrowotnych, nale¿y uznawaæ za
personel medyczny. Zaliczenie pracownika do grupy pracowników wykonuj±cych
prace o szczególnym charakterze odbywa siê na poziomie jego zak³adu pracy, a
pracodawca decyduj±c o tym powinien stosowaæ wytyczne zawarte w art 3 ust. 3 oraz
za³±czniku nr 2 przedmiotowej ustawy. Kierownik podmiotu leczniczego powinien, w taki
sposób organizowaæ pracê podleg³ej jednostki, w tym równie¿ realizowaæ obowi±zki
zwi±zane z umieszczaniem pracowników medycznych w wykazie stanowisk o szczególnym
charakterze, aby by³ on zgodny z obwi±zuj±cymi przepisami prawa, nie wykluczaj±c
grupy zawodowej pielêgniarek i po³o¿nych. |
|