Strona główna
Aktualności
Biblioteka
Biuletyn
Komisje i zespoły
Konferencje
Konkursy
Konsultanci i opinie
Magazyn Pielęgniarki i Położnej
O Izbie
Ośrodek Informacyjno
Edukacyjny
Pielęgniarki i Położne w UE
Zamówienia publiczne
Praca
Prawo
Szkolenia
Ubezpieczenia - nowość
Uchwały
XXV-lecie Samorządu Pielęgniarek i Położnych
Linki
Kontakt
Galeria
Wnioski do pobrania
SMK

MINISTERSTWO ZDROWIA         Warszawa          

Podsekretarz Stanu Aleksander Sopliñski

MZ-PP-072-10598-1/JJ/14

Pani

Barbara D±browska

Prezes

Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Instrumentariuszek

Stanis³aw £ukasik

Przewodnicz±cy Ma³opolskiej Okrêgowej Rady

PielêgnWek i Po³o¿nych

 

 

W nawi±zaniu do "Petycji uczestników ogólnopolskiej konferencji pielêgniarek operacyjnych 4 kwietnia 2014 r. w Krakowie", uprzejmie proszê o przyjêcie poni¿szych informacji i wyja¶nieñ do przedstawionych wniosków.

1. -2.

Odnosz±c siê do wniosku 1 dotycz±cego nowelizacji rozporz±dzenia Ministra Zdrowia rozporz±dzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie sposobu ustalania minimalnych norm zatrudnienia pielêgniarek i po³o¿nych w podmiotach leczniczych niebêd±cych przedsiêbiorcami (Dz. U. poz. 1545) i wprowadzenia zapisu "Minimalne normy zatrudnienia; w bloku operacyjnym - wynosz± na 1 stó³ operacyjny (1 pacjent), co najmniej 1 pielêgniarkê albo po³o¿n± operacyjn± i 1 pielêgniarkê albo po³o¿n± operacyjna asystuj±ca pielêgniarce albo po³o¿nej operacyjnej", nale¿y podkre¶liæ, i¿ regulacje dotycz±ce sposobu ustalenia minimalnych norm zatrudnienia pielêgniarek i po³o¿nych w danym podmiocie leczniczym, wynikaj± z art 50 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o dzia³alno¶ci leczniczej (Dz. U. poz. 217) i nale¿± do kompetencji kierownika podmiotu leczniczego, który ustala minimalne normy zatrudnienia pielêgniarek i po³o¿nych na podstawie ww. rozporz±dzenia. Zabezpieczenie obsady pielêgniarskiej w bloku operacyjnym odbywa siê z uwzglêdnieniem zadañ wykonanych w bloku, jak te¿ procedur epidemiologicznych oraz zapewnienia  bezpieczeñstwa  pacjentowi  i  personelowi.   Ponadto  nale¿y  podkre¶liæ,

 

i¿ wymienione rozporz±dzenie Ministra Zdrowia wskazuje sposób ustalania norm, a nie same normy, tak jak Pañstwo proponujecie w Petycji.

Równie¿ kwestia wniosku nr 2 dotycz±cego "wprowadzenia rozwi±zañ organizacyjnych eliminuj±cych delegowanie pielêgniarek operacyjnych w trakcie pe³nienia dy¿uru na bloku operacyjnym do pomocy w sprawowaniu opieki nad pacjentami w innych oddzia³ach szpitalnych, w czasie gdy nie odbywaj± siê zabiegi operacyjne", jest kwesti± dotycz±c± zatrudnienia i organizacji pracy w danym podmiocie leczniczym. Dlatego te¿ przy ustalaniu minimalnej liczby pielêgniarek w bloku operacyjnym, jak te¿ planowaniu i organizowaniu tam pracy, nale¿y uwzglêdniaæ przepisy ustawy z dnia 5 grudnia 2008r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zaka¿eñ i chorób zaka¼nych u ludzi (Dz. U. z 2013 r. poz. 947), które okre¶laj± m. in. uprawnienia i obowi±zki ¶wiadczeniodawców w zakresie zapobiegania oraz zwalczania zaka¿eñ i chorób zaka¼nych. Kierownicy podmiotów leczniczych wykonuj±cych dzia³alno¶æ lecznicz± w rodzaju ¶wiadczenia szpitalne s± obowi±zani do wdro¿enia i zapewnienia funkcjonowania systemu zapobiegania i zwalczania zaka¿eñ szpitalnych, obejmuj±cego m. in, powo³anie i nadzór nad dzia³alno¶ci± zespo³u i komitetu kontroli zaka¿eñ szpitalnych, organizacjê udzielania ¶wiadczeñ zdrowotnych, w sposób zapewniaj±cy zapobieganie zaka¿eniom szpitalnym i szerzeniu siê czynników alarmowych. Zatem rozwi±zanie zaistnia³ego problemu powinno odbywaæ siê na poziomie zarz±dczym danego podmiotu leczniczego, poniewa¿ wynika z planowania, organizowania i nadzorowania zadañ realizowanych w danej jednostce.

3.

Odnosz±c siê do wniosku dotycz±cego "Wprowadzenia uregulowañ prawnych, które rozwi±¿± problem braku asysty lekarskiej do zabiegu operacyjnego i zwi±zanym z tym wymuszaniem na pielêgniarkach operacyjnych wykonywania zadañ asysty lekarskiej, do których nie maj± uprawnieñ" nale¿y wyja¶niæ, i¿ zasady wykonywania zawodu pielêgniarki i lekarza s± uregulowane ustawowo dla ka¿dego zawodu odrêbnie. Pojêcie zadañ w danym zawodzie poprzedzone jest procesem studiowania wed³ug standardu w³a¶ciwego dla danego zawodu. Ustalenie zadañ dla lekarzy i pielêgniarek, którzy realizuj± je w bloku operacyjnym, powinno wynikaæ z procesu kszta³cenia jak te¿ uprawnieñ zawartych w ustawach zawodowych oraz powinny zostaæ wpisane do zakresu zadañ i obowi±zków ustalonych indywidualnie dla ka¿dej osoby zatrudnionej na danym stanowisku pracy. Dlatego te¿ rozwi±zanie zaistnia³ego problemu powinno odbywaæ siê na poziomie podmiotu leczniczego, poniewa¿ jest to kwestia planowania, organizowania i nadzorowania zadañ realizowanych w danej jednostce (np. w regulaminie organizacyjnym podmiotu leczniczego).

Za zarz±dzanie podmiotem leczniczym odpowiada jego kierownik i do niego nale¿y decydowanie   w   sprawach   dotycz±cych   organizacji   i   funkcjonowania   podmiotu, co reguluje art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o dzia³alno¶ci leczniczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 217, zpó¼n. zm.). 4.

Odnosz±c siê do wniosku dotycz±cego .powo³ania odrêbnego konsultanta krajowego w dziedzinie pielêgniarstwa operacyjnego", uprzejmie informujê, ¿e jest ju¿ powo³any Konsultant Krajowy w dziedzinie pielêgniarstwa chirurgicznego i operacyjnego, który zgodnie z ustaw± z dnia 6 listopada 2008 r. o konsultantach w ochronie zdrowia (Dz. U. z 2009r. Nr 52, poz. 419, zpó¼n. zm.) wykonuje zadania, do których nale¿y m. in.:

wykonywanie   zadañ   opiniodawczych,   doradczych   i   kontrolnych   dla   organów

administracji rz±dowej, podmiotów tworz±cych w rozumieniu przepisów o dzia³alno¶ci

leczniczej, Narodowego Funduszu Zdrowia i Rzecznika Praw Pacjenta;

prowadzenie nadzoru nad stron± merytoryczn± doskonalenia zawodowego i szkolenia

specjalizacyjnego lekarzy, lekarzy dentystów, pielêgniarek, po³o¿nych, farmaceutów oraz

osób wykonuj±cych inne zawody medyczne lub inne zawody maj±ce zastosowanie

w ochronie zdrowia;

 

sporz±dzanie opinii dotycz±cych doskonalenia zawodowego lekarzy, lekarzy dentystów,

pielêgniarek, po³o¿nych, farmaceutów oraz osób wykonuj±cych inne zawody medyczne

lub inne zawody maj±ce zastosowanie w ochronie zdrowia;

sporz±dzanie opinii dotycz±cych realizacji szkolenia podyplomowego i specjalizacyjnego

lekarzy,   lekarzy   dentystów,   pielêgniarek,   po³o¿nych,   farmaceutów   oraz   osób

wykonuj±cych inne zawody medyczne lub inne zawody maj±ce zastosowanie w ochronie

zdrowia w zakresie wynikaj±cym z okre¶lonego programu kszta³cenia oraz sprawuj±

nadzór nad ich merytoryczn± realizacj±.

Równocze¶nie nale¿y wskazaæ, i¿ wykaz dziedzin specjalizacji i kursów kwalifikacyjnych, okre¶lony w rozporz±dzeniu Ministra Zdrowia z dnia 12 grudnia 2013 r. w sprawie wykazu dziedzin pielêgniarstwa oraz dziedzin maj±cych zastosowanie w ochronie zdrowia, w których mo¿e byæ prowadzona specjalizacja i kursy kwalifikacyjne (Dz. U. poz. 1562), jest skierowany do pielêgniarek i po³o¿nych w celu aktualizowania wiedzy i umiejêtno¶ci zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w ró¿nych formach kszta³cenia podyplomowego, a nie decyduje o powo³aniu konsultantów krajowych we wskazanych tam dziedzinach. Maj±c na uwadze powy¿sze wyja¶nienia, uprzejme informujê, i¿ w ocenie Ministerstwa Zdrowia brak jest merytorycznego uzasadnienia do przed³o¿onej propozycji.

 

5.

Odnosz±c siê do wniosku dotycz±cego "Przekazania opracowanych standardów pielêgniarskiej praktyki klinicznej w dziedzinie pielêgniarstwa operacyjnego do dalszych prac legislacyjnych celem uregulowañ prawnych", uprzejmie informujê, i¿ dotychczas nie wp³ynê³a do Ministerstwa Zdrowia propozycja takiego standardu.

6.

Odnosz±c siê do kwestii "umieszczenia pielêgniarek operacyjnych, specjalistów pielêgniarstwa operacyjnego w rozporz±dzeniu MZ w sprawie ¶wiadczeñ gwarantowanych z zakresu lecznictwa szpitalnego...", nale¿y wskazaæ, ¿e zgodnie z § 5 rozporz±dzenia Ministra Zdrowia z dnia 29 sierpnia 2009r. w sprawie ¶wiadczeñ gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 1520), ¶wiadczeniodawca udzielaj±cy ¶wiadczeñ gwarantowanych w trybie hospitalizacji i hospitalizacji planowanej obowi±zany jest do zapewnienia ca³odobowej opieki lekarskiej i pielêgniarskiej lub po³o¿nych we wszystkie dni tygodnia. Natomiast liczba i kwalifikacje personelu niezbêdnego dla zapewnienia opieki s± ustalane przez ¶wiadczeniodawcê, z uwzglêdnieniem m. in. profili i specyfiki oraz intensywno¶ci pracy komórek organizacyjnych.

Dlatego te¿ wprowadzenie w ww. rozporz±dzeniu wymogu zapewnienia specjalistów pielêgniarstwa operacyjnego, nie jest w tej chwili mo¿liwe z uwagi na zró¿nicowan± liczbê pielêgniarek operacyjnych w poszczególnych rejonach kraju.

7.            o        ,    -?

Odnosz±c siê do wniosku dotycz±cego "wykre¶lenia z projektu ustawy o zawodzie ratownika medycznego i samorz±dzie zawodowym ratowników medycznych zapisów..." uprzejmie informujê, i¿ obowi±zuj±cym aktem prawnym dotycz±cym wykonywania zawodu ratownika medycznego jest ustawa z dnia 8 wrze¶nia 2006 r. o Pañstwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2013 r. poz. 757). Zgodnie z ww. ustaw± ratownicy medyczni uprawnieni s± do wykonywania medycznych czynno¶ci ratunkowych. Nale¿y te¿ wskazaæ, ¿e w ramach systemu ratownictwa medycznego ratownik medyczny i pielêgniarka systemu posiadaj± równorzêdne uprawnienia do wykonywania medycznych czynno¶ci ratunkowych. Bior±c pod uwagê zakres umiejêtno¶ci ratownika medycznego wynikaj±cy z toku kszta³cenia, które prowadzone jest na poziomie szkó³ wy¿szych, w opinii resortu zdrowia, zasadne jest umo¿liwienie wykonywania tego zawodu poza systemem Pañstwowego Ratownictwa Medycznego i jednostkami ratownictwa górskiego, narciarskiego i wodnego. Prace nad

 

sformu³owaniem stosownych przepisów w nowelizowanej obecnie ustawie o Pañstwowym Ratownictwie Medycznym s± w toku, a ich ostateczny kszta³t bêdzie znany po zakoñczeniu procedury legislacyjnej i wej¶ciu nowelizacji w ¿ycie. Natomiast na etapie konsultacji spo³ecznych przewidzianych prawem procedury legislacyjnej ka¿dy obywatel ma prawo zg³aszaæ swoje uwagi. 8.-9.

Odnosz±c siê do wniosku dotycz±cego "umieszczenia stanowiska pracy pielêgniarki

operacyjnej pracuj±cej w zespole operacyjnym dyscyplin zabiegowych w ramach ostrego

dy¿uru w wykazie prac...., uprzejmie informujê, i¿ przedmiotow± kwestiê reguluje ustawa

z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz. U. Nr 237, poz. 1656,

z pó¼n. zm.), która nale¿y do w³a¶ciwo¶ci Ministra Pracy i Polityki Spo³ecznej. Za³±cznik

nr 2 ww. ustawy okre¶la wykaz prac o szczególnym charakterze, a nie wykaz stanowisk

pracy. Punkt 24 wskazuje prace personelu medycznego w zespo³ach operacyjnych dyscyplin

zabiegowych i anestezjologii w warunkach ostrego dy¿uru. Za personel medyczny uznaje siê

osobê, która na podstawie odrêbnych przepisów uprawniona jest do udzielania ¶wiadczeñ

zdrowotnych oraz osobê legitymuj±c± siê nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania

¶wiadczeñ zdrowotnych w okre¶lonym zakresie lub w okre¶lonej dziedzinie medycyny.

Wobec powy¿szego pielêgniarki i po³o¿ne, jako ¿e wykonuj± zawody medyczne

oraz udzielaj± ¶wiadczeñ zdrowotnych, nale¿y uznawaæ za personel medyczny.

Zaliczenie pracownika do grupy pracowników wykonuj±cych prace o szczególnym

charakterze odbywa siê na poziomie jego zak³adu pracy, a pracodawca decyduj±c o tym

powinien stosowaæ wytyczne zawarte w art 3 ust. 3 oraz za³±czniku nr 2 przedmiotowej

ustawy. Kierownik podmiotu leczniczego powinien, w taki sposób organizowaæ pracê

podleg³ej jednostki, w tym równie¿ realizowaæ obowi±zki zwi±zane z umieszczaniem

pracowników medycznych w wykazie stanowisk o szczególnym charakterze, aby by³ on

zgodny z obwi±zuj±cymi przepisami prawa, nie wykluczaj±c grupy zawodowej pielêgniarek

i po³o¿nych.      

 

 

Wyszukaj: