Strona główna
Aktualności
Biblioteka
Biuletyn
Komisje i zespoły
Konferencje
Konkursy
Konsultanci i opinie
Magazyn Pielęgniarki i Położnej
O Izbie
Ośrodek Informacyjno
Edukacyjny
Pielęgniarki i Położne w UE
Zamówienia publiczne
Praca
Prawo
Szkolenia
Ubezpieczenia - nowość
Uchwały
XXV-lecie Samorządu Pielęgniarek i Położnych
Linki
Kontakt
Galeria
Wnioski do pobrania
SMK

MINISTERSTWO ZDROWIA
Departament Pielêgniarek i Po³o¿nych

Pani
Lucyna Dargiewicz Przewodnicz±ca
Zarz±du Krajowego Ogólnopolskiego Zwi±zku zawodowego Pielêgniarek i Po³o¿nych

W odpowiedzi na pismo znak: ZK-457/VII/2014, dotycz±ce sposobu interpretacji i stosowania rozporz±dzeñ wydanych przez Ministra Zdrowia w zakresie przepisu § 9 pkt 14 rozporz±dzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie standardów postêpowania medycznego w dziedzinie anestezjologii i intensywnej terapii dla podmiotów wykonuj±cych dzia³alno¶æ lecznicz± (Dz. U. z 2013 r., poz. 15) oraz rozporz±dzenia Ministra Zdrowia dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie sposobu ustalania minimalnych norm zatrudnienia pielêgniarek i po³o¿nych w podmiotach leczniczych niebêd±cych przedsiêbiorcami (Dz. U. poz. 1545), uprzejmie proszê o przyjêcie poni¿szych wyja¶nieñ.

1. Kwestia interpretacji przepisu okre¶lonego w § 9 pkt 14 rozporz±dzenia w sprawie „standardu anestezjologicznego" by³a rozpatrywana przez Konsultanta Krajowego w dziedzinie pielêgniarstwa anestezjologicznego i intensywnej opieki - dr hab. n. med. Danutê Dyk. O opiniê i stanowisko w przedmiotowej kwestii zosta³ poproszony równie¿ prof. dr hab. n. med. Krzysztof Kusza - Konsultant Krajowy w dziedzinie anestezjologii i intensywnej terapii. W zwi±zku z powy¿szym odpowied¼ w przedmiotowym zakresie zostanie udzielona w pó¼niejszym terminie.

2. Regulacje dotycz±ce ustalenia minimalnych norm zatrudnienia pielêgniarek i po³o¿nych w danym podmiocie leczniczym, wynikaj± z art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o dzia³alno¶ci leczniczej (Dz. U. poz. 217) i nale¿± do kompetencji kierownika podmiotu leczniczego, który ustala minimalne normy zatrudnienia pielêgniarek i po³o¿nych na podstawie rozporz±dzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie sposobu ustalania minimalnych norm zatrudnienia pielêgniarek i po³o¿nych w podmiotach leczniczych niebêd±cych przedsiêbiorcami.
Przepis § 4 ust. 3 ww. rozporz±dzenia, wskazuje i¿ w przypadku bloku operacyjnego przy ustalaniu minimalnej normy na 1 stó³ operacyjny w trakcie zabiegu operacyjnego (1 pacjent) uwzglêdnia siê równie¿ stan zatrudnienia i organizacji pracy w jednostkach lub komórkach organizacyjnych nieudzielaj±cych ¶wiadczeñ zdrowotnych. Wszystkie dzia³ania logistyczne, które nie musz± byæ wykonane przez pracowników bloku operacyjnego a maj±ce wp³yw na realizacjê zadañ w bloku operacyjnym (zaopatrzenie medyczne, sterylizacja, transport, przygotowanie sprzêtu, wspó³praca z laboratorium, aptek± pracowniami diagnostyczno-terapeutycznym, jak te¿ dzia³ania administracyjne dotycz±ce zabiegu operacyjnego) s± niezbêdne do ustalenia minimalnej normy zatrudnienia pielêgniarek na jeden stó³ operacyjny w trakcie zabiegu operacyjnego.
Zabezpieczenie obsady pielêgniarskiej w bloku operacyjnym odbywa siê z uwzglêdnieniem zadañ wykonanych w bloku, jak te¿ procedur epidemiologicznych oraz zapewnienia bezpieczeñstwa pacjentowi i personelowi. Dlatego te¿ przy ustalaniu minimalnej liczby pielêgniarek w bloku operacyjnym nale¿y uwzglêdniaæ przepisy ustawy z dnia 5 grudnia 2008r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zaka¿eñ i chorób zaka¼nych u ludzi (Dz. U. z 2013 r. poz. 947), które okre¶laj± m. in. uprawnienia i obowi±zki ¶wiadczeniodawców w zakresie zapobiegania oraz zwalczania zaka¿eñ i chorób zaka¼nych. Kierownicy podmiotów leczniczych wykonuj±cych dzia³alno¶æ lecznicz± w rodzaju ¶wiadczenia szpitalne s± obowi±zani do wdro¿enia i zapewnienia funkcjonowania systemu zapobiegania zwalczania zaka¿eñ szpitalnych, obejmuj±cego m. in. powo³anie i nadzór nad dzia³alno¶ci± zespo³u i komitetu kontroli zaka¿eñ szpitalnych, organizacjê udzielania ¶wiadczeñ zdrowotnych, w sposób zapewniaj±cy zapobieganie zaka¿eniom szpitalnym i szerzeniu siê czynników alarmowych. W zwi±zku z powy¿szym przy ustalaniu minimalnej liczby pielêgniarek w bloku operacyjnym nale¿y uwzglêdniaæ równie¿ rekomendacje Zespo³u kontroli zaka¿eñ szpitalnych.
Natomiast przywo³ana w pi¶mie sytuacja „przymuszania pielêgniarek operacyjnych do pracy z salowymi, jako tzw. pielêgniarki brudne" jest nieprawid³owo¶ci±, poniewa¿ ¶wiadczenia zdrowotne mog± byæ realizowane jedynie przez osoby wykonuj±ce zawód medyczny, a takimi nie s± salowe. Zastêpowanie pracy pielêgniarek przygotowanych do pracy na bloku operacyjnym przez salowe jest zdecydowanie niew³a¶ciwe i nie powinno mieæ miejsca. Wszystkie takie sytuacje powinny byæ zg³aszane do Departamentu Pielêgniarek i Po³o¿nych, w celu zlecenia przeprowadzenia kontroli w zakresie udzielanych ¶wiadczeñ zdrowotnych w strukturach bloku operacyjnego.

3. Zakres spraw regulowanych w rozporz±dzeniu z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawne sposobu ustalania minimalnych norm zatrudnienia pielêgniarek i po³o¿nych w podmiotach leczniczych niebêd±cych przedsiêbiorcami, wynika z upowa¿nienia okre¶lonego w art 50 ust. 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o dzia³alno¶ci leczniczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 217), które wskazuje, ¿e Minister Zdrowia okre¶li w drodze rozporz±dzenia sposób ustalania minimalnych norm zatrudnienia pielêgniarek i po³o¿nych w podmiotach leczniczych niebêd±cych przedsiêbiorcami. Niemniej jednak, gdy dany podmiot leczniczy bêd±cy przedsiêbiorc± zawar³ umowê z Narodowym Funduszem Zdrowia na realizacjê okre¶lonych ¶wiadczeñ gwarantowanych realizowanych ze ¶rodków publicznych, wówczas zobowi±zany jest do ustalania minimalnej liczby pielêgniarek i po³o¿nych na podstawie przepisów okre¶lonych w odpowiednich aktach wykonawczych np. rozporz±dzeniu Ministra Zdrowia z dnia 22 listopada 2013 r. w sprawie ¶wiadczeñ gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 1520).
Regulacje w zakresie stosowania minimalnych norm obowi±zuj± ka¿dy podmiot wykonuj±cy dzia³alno¶æ lecznicz± realizuj±cy ¶wiadczenia gwarantowane finansowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia ze ¶rodków publicznych, bez ró¿nicy czy jest to instytut badawczy, czy te¿ niepubliczny zak³ad opieki zdrowotnej. Zgodnie z ustaw± z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej s³u¿bie krwi (Dz. U. z 2014 r., poz. 332 j.t.), Regionalne Centra Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa (RCKiK) s± jednostkami organizacyjnymi publicznej s³u¿by krwi, tworz±cymi podmioty lecznicze prowadzone w formie spó³ki kapita³owej lub samodzielnego publicznego zak³adu opieki zdrowotnej, tworzonymi przez Skarb Pañstwa reprezentowany przez ministra w³a¶ciwego do spraw zdrowia, i s± dofinansowywane w formie dotacji z bud¿etu pañstwa, z czê¶ci bêd±cej w dyspozycji ministra w³a¶ciwego do spraw zdrowia, w zakresie okre¶lonych zadañ. RCKiK prowadz± dzia³alno¶æ lecznicz± w rodzaju ambulatoryjne ¶wiadczenia zdrowotne. Natomiast rozporz±dzenie Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie sposobu ustalania minimalnych norm zatrudnienia pielêgniarek i po³o¿nych w podmiotach leczniczych niebêd±cych przedsiêbiorcami, w § 6 wskazuje, i¿ w przypadku podmiotów wykonuj±cych dzia³alno¶æ lecznicz± w rodzaju ambulatoryjne ¶wiadczenia zdrowotne przy ustalaniu minimalnych norm uwzglêdnia siê:
1) wielko¶æ i rozleg³o¶æ terytorialn± oraz strukturê demograficzn± i nara¿enia ¶rodowiskowe charakterystyczne dla obszaru dzia³ania tego podmiotu;
2) zakres i rodzaj udzielanych ¶wiadczeñ zdrowotnych, w tym ¶wiadczeñ profilaktycznych, z uwzglêdnieniem ¶wiadczeñ zdrowotnych udzielanych w miejscu zamieszkania, nauki lub pobytu pacjenta;
3) liczbê pacjentów obejmowanych opiek± w danym roku;
4) wyposa¿enie, w szczególno¶ci w sprzêt i aparaturê medyczn±, techniczn± oraz ¶rodki transportu i ³±czno¶ci;
5) harmonogram czasu pracy;
6) wykonywane obowi±zki zwi±zane z prowadzeniem kszta³cenia podyplomowego;
7) stan zatrudnienia i organizacji pracy w komórkach organizacyjnych nieudzielaj±cych ¶wiadczeñ zdrowotnych.
W ¶wietle powy¿szego RCKiK równie¿ s± zobowi±zane do ustalania minimalnych norm zatrudnienia wg powy¿szego rozporz±dzenia.

Równocze¶nie uprzejmie informujê, i¿ efektem spotkania Pana Ministra S³awomira Neumana w dniu 18 lutego 2014r. z przedstawicielami OZZPiP oraz samorz±du zawodowego pielêgniarek i po³o¿nych by³o powo³anie przez Ministra Zdrowia Zespo³u ds, przeprowadzenia analizy funkcjonowania przepisów okre¶laj±cych sposób ustalania minimalnych norm zatrudnienia pielêgniarek i po³o¿nych w podmiotach leczniczych niebêd±cych przedsiêbiorcami. Obecnie analizowane s± dane dotycz±ce realizacji przez podmioty lecznicze posiadaj±ce w swojej strukturze ³ó¿ka szpitalne przepisów rozporz±dzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie sposobu ustalania minimalnych norm zatrudnienia pielêgniarek i po³o¿nych w podmiotach ³eczniczych niebêd±cych przedsiêbiorcami. Wprowadzenie ewentualnych zmian w rozporz±dzeniu bêdzie rozwa¿ane po zakoñczeniu analizy informacji przekazanych przez podmioty lecznicze i wówczas bêdzie mo¿na okre¶liæ funkcjonowanie nowego sposobu ustalania minimalnych norm w podmiotach leczniczych i wprowadziæ ewentualne zmiany w tym zakresie. Zgodnie z ustaleniami podjêtymi w dniu 2 lipca 2014 roku na spotkaniu Ministra Zdrowia - Bartosza Ar³ukowicza z przedstawicielami OZZPiP, prace przedmiotowego Zespo³u bêd± trwa³y.

W kwestii ustawowego uregulowania wzrostu p³ac, nale¿y nadmieniæ, i¿ znaczna czê¶æ pielêgniarek i po³o¿nych jest zatrudniona w podmiotach leczniczych niebêd±cych przedsiêbiorcami. Zgodnie z art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o dzia³alno¶ci leczniczej za zarz±dzanie takim podmiotem odpowiada jego kierownik, do niego zatem nale¿y decydowanie w sprawach dotycz±cych organizacji i funkcjonowania podmiotu, w tym w kwestiach zwi±zanych z zatrudnianiem i wynagradzaniem pracowników. Jego dzia³ania winny byæ uzasadnione rzeczywistymi potrzebami i mo¿liwo¶ciami wystêpuj±cymi w tym konkretnym, zarz±dzanym podmiocie. Kszta³towanie poziomu wynagrodzeñ w danym podmiocie pozostaje zatem w istotnej zale¿no¶ci od kondycji ekonomicznej podmiotu, umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia, dostêpnej wielko¶ci nak³adów finansowych, realiów lokalnego rynku pracy, a bazuje na wewn±trzzak³adowych rozwi±zaniach organizacyjnych i regulaminowych.
Ponadto poziom wynagrodzenia pielêgniarek i po³o¿nych zatrudnionych w ramach realizacji umów zawartych z Oddzia³ami Narodowego Funduszu Zdrowia, jest pochodn± wykonania przez dan± placówkê zakontraktowanej warto¶ci ¶wiadczeñ opieki zdrowotnej. Odnosz±c siê do kwestii „wprowadzenia zawodu pielêgniarki i po³o¿nej do systemu kontraktowania ¶wiadczeñ medycznych przez NFZ", nale¿y wyja¶niæ, i¿ zasady i tryb postêpowania w sprawie zawarcia umów o udzielanie ¶wiadczeñ opieki zdrowotnej reguluje ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 roku o ¶wiadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze ¶rodków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z pó¼n. zm.) oraz zarz±dzenie Nr 3/2014/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 23 stycznia 2014 r. w sprawie okre¶lenia kryteriów oceny ofert w postêpowaniu w sprawie zawarcia umowy o udzielanie ¶wiadczeñ opieki zdrowotnej. Zatem pielêgniarki i po³o¿ne, które spe³niaj± wymogi okre¶lone dla ¶wiadczeniodawców, maj± mo¿liwo¶æ zawierania umów z Narodowym Funduszem Zdrowia na realizacjê okre¶lonych ¶wiadczeñ zdrowotnych. Fundusz jest obowi±zany zapewniæ równe traktowanie wszystkich ¶wiadczeniodawców ubiegaj±cych siê o zawarcie umowy o udzielanie ¶wiadczeñ opieki zdrowotnej i prowadziæ postêpowanie w sposób gwarantuj±cy zachowanie uczciwej konkurencji, co okre¶la art. 134 ustawy o ¶wiadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze ¶rodków publicznych.

Wyszukaj: