Strona główna
Aktualności
Biblioteka
Biuletyn
Komisje i zespoły
Konferencje
Konkursy
Konsultanci i opinie
Magazyn Pielęgniarki i Położnej
O Izbie
Ośrodek Informacyjno
Edukacyjny
Pielęgniarki i Położne w UE
Zamówienia publiczne
Praca
Prawo
Szkolenia
Ubezpieczenia - nowość
Uchwały
XXV-lecie Samorządu Pielęgniarek i Położnych
Linki
Kontakt
Galeria
Wnioski do pobrania
SMK

Pani
Barbara D±browska Prezes
Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Instrumentariuszek


W nawi±zaniu do pisma Pani Prezes zawieraj±cego stanowisko polskich pielêgniarek operacyjnych, które zosta³o zg³oszone podczas debaty dotycz±cej rozwoju zawodowego pielêgniarstwa operacyjnego oraz w nawi±zaniu do uwag Stowarzyszenia, Departament Pielêgniarek i Po³o¿nych przekazuje informacje i wyja¶nienia do przedstawionych wniosków.

1.
Odnosz±c siê do wniosku dotycz±cego „ustalenia minimalnych norm zatrudnienia na poziomie zapewniaj±cym bezpieczne i w zgodzie z normami ISO 9001 przeprowadzenie operacji/badania inwazyjnego, czyli 2 pielêgniarki/po³o¿ne operacyjne: (instrumentuj±ca i asystuj±ca instrumentariuszce) na jeden czynny stó³ operacyjny (na jednego pacjenta) ", Departament informuje, i¿ certyfikat ISO 9001 jest to za¶wiadczenie, dowód zapewniaj±cy, ¿e wyrób, proces lub us³uga s± zgodne z okre¶lon± norm± lub przepisem prawnym. Certyfikat ISO jest potwierdzeniem wprowadzenia i stosowania systemu zarz±dzania jako¶ci± w danym podmiocie leczniczym i ¶wiadczy o spe³nieniu wymagañ normy w okre¶lonym zakresie. Jest to kompleksowy system oceny jako¶ci, który odnosi siê przede wszystkim do sposobu funkcjonowania i zarz±dzania.
Podmioty lecznicze, które posiadaj± certyfikat ISO, w zakresie np. norm zatrudnienia pielêgniarek i po³o¿nych zobowi±zane s± do stosowania wymogów okre¶lonych dla tego zakresu ISO. Natomiast nale¿y nadmieniæ, i¿ czê¶æ podmiotów nie posiada takiego certyfikatu. W zwi±zku z tym, narzucanie stosowania wymogów okre¶lonych w normach ISO nie mo¿e odnosiæ siê do wszystkich podmiotów leczniczych.
Natomiast regulacje dotycz±ce ustalenia minimalnych norm zatrudnienia pielêgniarek i po³o¿nych w danym podmiocie leczniczym, wynikaj± z art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o dzia³alno¶ci leczniczej (Dz. U. poz. 217) i nale¿± do kompetencji kierownika podmiotu leczniczego, który ustala minimalne normy zatrudnienia pielêgniarek i po³o¿nych na podstawie rozporz±dzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie sposobu ustalania minimalnych norm zatrudnienia pielêgniarek i po³o¿nych w podmiotach leczniczych niebêd±cych przedsiêbiorcami (Dz. U. 2012, poz. 1545). Minister Zdrowia pozostawi³ kierownikowi podmiotu leczniczego autonomiê i swobodê w zakresie ustalenia minimalnej liczby pielêgniarek i po³o¿nych, poniewa¿ kierownik posiada wiedzê dotycz±c± rzeczywistych potrzeb oraz mo¿liwo¶ci wystêpuj±cych w zarz±dzanym przez niego podmiocie. O ich wdro¿eniu i racjonalnym wykorzystaniu decyduje równie¿ kadra zarz±dzaj±ca podmiotem leczniczym w tym tak¿e pielêgniarki naczelne, oddzia³owe. Ustawa o dzia³alno¶ci leczniczej daje kieruj±cym jednostkami lub komórkami organizacyjnymi okre¶lonymi w regulaminie organizacyjnym, jak te¿ przedstawicielom organów samorz±du zawodowego pielêgniarek i po³o¿nych oraz zwi±zków zawodowych pielêgniarek i po³o¿nych dzia³aj±cych na terenie podmiotu, uprawnienie do opiniowania ustalonych przez kierownika danego podmiotu leczniczego minimalnych norm zatrudnienia. Przepisy nowego rozporz±dzenia wskazuj± podmiotom leczniczym czas do dnia 31 marca 2014 r. na ustalenie nowych norm, zgodnie ze wskazanym w rozporz±dzeniu sposobem. Po zakoñczeniu procesu wprowadzania przedmiotowego rozporz±dzenia bêdzie mo¿na oceniæ skutki oraz funkcjonowanie nowego sposobu ustalania norm i wprowadziæ ewentualne zmiany w tym zakresie.
W przypadku przepisów dotycz±cych bloku operacyjnego zabezpieczenie obsady pielêgniarskiej powinno uwzglêdniaæ wykonywane w bloku zadania, w zwi±zku z procedurami epidemiologicznymi oraz konieczno¶ci± zapewnienia bezpieczeñstwa pacjentowi i personelowi. Dlatego te¿ przy ustalaniu minimalnej liczby pielêgniarek w bloku operacyjnym nale¿y uwzglêdniaæ równie¿ rekomendacje Zespo³u kontroli zaka¿eñ szpitalnych. Kwestia obsady pielêgniarskiej mo¿e byæ tak¿e okre¶lona w wewnêtrznych przepisach podmiotu leczniczego np. w regulaminie organizacyjnym.
Ponadto nale¿y zaznaczyæ, ¿e odpowiedzialno¶æ za zarz±dzanie podmiotem leczniczym ponosi kierownik podmiotu leczniczego, on te¿ podejmuje decyzjê o sprawach kadrowych i odpowiada za zatrudnienie na danym stanowisku pracy osoby, ale posiadaj±cej wymagane przepisami kwalifikacje.
Nale¿y podkre¶liæ, ¿e ¶wiadczeñ zdrowotnych mog± udzielaæ jedynie osoby wykonuj±ce zawód medyczny, a takimi nie s± salowe. Zatem zastêpowanie pracy pielêgniarek przygotowanych do realizacji zadañ na bloku operacyjnym przez salowe jest niew³a¶ciwe i niedopuszczalne.
Tym bardziej, jak wskazuje Konsultant Krajowy w dziedzinie pielêgniarstwa epidemiologicznego - Pani dr n. med. Beata Ochocka, „jednym z najwa¿niejszych zadañ stawianych pielêgniarkom operacyjnym jest zapewnienie pacjentowi, u którego przeprowadzany jest zabieg operacyjny bezpieczeñstwa, tak¿e takie postêpowanie, które nie prowadzi do powstania u pacjenta zaka¿enia szpitalnego, za które by³aby odpowiedzialna pielêgniarka, a któremu mo¿na by³o zapobiec stosuj±c wszystkie niezbêdne elementy wiedzy, praktyki, ¶rodków, wyposa¿enia i organizacji pracy. Od pielêgniarek operacyjnych wymaga siê rzetelnego przestrzegania ogromnej odpowiedzialno¶ci zawodowej, umiejêtno¶ci znakomitej organizacji stanowiska pracy, wysokiego re¿imu sanitarno-higienicznego, ³adu i porz±dku".
Ponadto kwestia dotycz±ca zapewniena w³a¶ciwej obsady pielêgniarskiej uregulowana jest równie¿ w rozporz±dzeniu Ministra Zdrowia z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie ¶wiadczeñ zdrowotnych (Dz. U. Nr 81 poz. 484), które okre¶la, i¿ niezale¿nie od formy dzia³alno¶ci podmiotu leczniczego, ka¿dy ¶wiadczeniodawca zobowi±zany jest wykonywaæ umowê zgodnie z warunkami udzielania ¶wiadczeñ okre¶lonymi w ogólnych warunkach, odrêbnych przepisach oraz zgodnie z warunkami wymaganymi od ¶wiadczeniodawców, okre¶lonymi przez prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w szczegó³owych materia³ach informacyjnych dla poszczególnych rodzajów ¶wiadczeñ (zarz±dzenia prezesa NFZ).

2.
Odno¶nie wniosku dotycz±cego „utrzymania specjalizacji w dziedzinie pielêgniarstwa operacyjnego jako odrêbnego szkolenia specjalizacyjnego", Departament wskazuje, i¿ projektowane rozporz±dzenie Ministra Zdrowia w sprawie wykazu dziedzin pielêgniarstwa oraz dziedzin maj±cych zastosowanie w ochronie zdrowia, w których mo¿e byæ prowadzona specjalizacja i kursy kwalifikacyjne, zak³ada zmniejszenie liczby dziedzin pielêgniarstwa, ³±cz±c zbli¿one tematycznie dziedziny pielêgniarstwa, co przygotowa³oby pielêgniarkê, po³o¿n± do wykonywania ¶wiadczeñ zdrowotnych dla szerszej grupy pacjentów, daj±c wiêksz± mo¿liwo¶æ zmiany obszaru zatrudnienia z zachowaniem przydatno¶ci zdobytego tytu³u specjalisty w danej dziedzinie.
Propozycja po³±czenia szkolenia specjalizacyjnego w dziedzinie pielêgniarstwa chirurgicznego z pielêgniarstwem operacyjnym nie znalaz³a akceptacji ¶rodowiska zawodowego, co zosta³o zaakcentowane na Konferencji uzgodnieniowej, która odby³a siê w dniu 25 marca 2013 roku, jak równie¿ na Konferencji uzupe³niaj±cej z dnia 17 kwietnia br. Planowane jest kolejne spotkanie gdzie wypracowana zostanie ostateczna propozycja projektowanego rozporz±dzenia.

3.
W zakresie wniosku dotycz±cego „oddzielnego konsultanta, powo³anego ze ¶rodowiska pielêgniarek operacyjnych, który sprosta³by zadaniom wspó³czesnego pielêgniarstwa operacyjnego i podj±³by ¿yw± i merytoryczn± wspó³pracê ze ¶rodowiskiem", Departament informuje, i¿ powy¿sze uzale¿nione jest m. in. od ustalenia dziedzin pielêgniarstwa. Jednocze¶nie nale¿y wskazaæ, i¿ jest powo³any Konsultant Krajowy w dziedzinie pielêgniarstwa chirurgicznego i operacyjnego, który wykonuje zadania z upowa¿nienia i na rzecz Ministra Zdrowia, zgodnie z ustaw± z dnia 6 listopada 2008 r. o konsultantach w ochronie zdrowia (Dz. U. z 2009r. Nr 52, poz. 419, z pó¼n. zm.). Ponadto do zadañ konsultanta zgodnie z art. 9 ww. ustawy nale¿y:
1) wykonywanie zadañ opiniodawczych, doradczych i kontrolnych dla organów administracji rz±dowej, podmiotów tworz±cych w rozumieniu przepisów o dzia³alno¶ci leczniczej, Narodowego Funduszu Zdrowia i Rzecznika Praw Pacjenta;
2) prowadzenie nadzoru nad stron± merytoryczn± doskonalenia zawodowego i szkolenia specjalizacyjnego lekarzy, lekarzy dentystów, pielêgniarek, po³o¿nych, farmaceutów oraz osób wykonuj±cych inne zawody medyczne lub inne zawody maj±ce zastosowanie w ochronie zdrowia;
3) udzia³ w pracach komisji i zespo³ów powo³ywanych w celu realizacji polityki zdrowotnej;
4) sporz±dzanie opinii dotycz±cych doskonalenia zawodowego lekarzy, lekarzy dentystów, pielêgniarek, po³o¿nych, farmaceutów oraz osób wykonuj±cych inne zawody medyczne lub inne zawody maj±ce zastosowanie w ochronie zdrowia;
5) sporz±dzanie opinii dotycz±cych realizacji szkolenia podyplomowego i specjalizacyjnego lekarzy, lekarzy dentystów, pielêgniarek, po³o¿nych, farmaceutów oraz osób wykonuj±cych inne zawody medyczne lub inne zawody maj±ce zastosowanie w ochronie zdrowia w zakresie wynikaj±cym z okre¶lonego programu kszta³cenia oraz sprawuj± nadzór nad ich merytoryczn± realizacj±.
6) Odnosz±c siê do wniosku dotycz±cego „wyra¼nego zapisu w kontraktach podpisywanych z NFZ o sk³adzie osobowym zespo³ów operacyjnych i umieszczania w nich pielêgniarek/po³o¿nych operacyjnych", nale¿y wskazaæ, i¿ ogólne warunki w poszczególnych zakresach ¶wiadczeñ gwarantowanych s± uregulowane na poziomie ró¿nych aktów prawnych, natomiast powy¿sza propozycja jest bardzo szczegó³owym zapisem. W zwi±zku z powy¿szym przedmiotowa kwestia powinna zostaæ rozwi±zana i uregulowana na poziomie podmiotu leczniczego.

Odpowiadaj±c na „¿±danie ¶rodowiska pielêgniarek operacyjnych dotycz±ce wy¿szych, ni¿ w innych specjalno¶ciach pielêgniarskich, uposa¿eñ", informujê, i¿ ogólny poziom wynagrodzenia osób zatrudnionych w ramach realizacji umów zawartych z oddzia³ami NFZ, w tym te¿ pielêgniarek i po³o¿nych, jest pochodn± wykonania zakontraktowanej warto¶ci umowy na realizacjê ¶wiadczeñ opieki zdrowotnej.

Zgodnie z art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o dzia³alno¶ci leczniczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 217), za zarz±dzanie takim podmiotem odpowiada jego kierownik, do niego zatem nale¿y decyzja w sprawach dotycz±cych organizacji i funkcjonowania podmiotu, w tym w kwestiach zwi±zanych z zatrudnianiem i wynagradzaniem pracowników. Kszta³towanie poziomu wynagrodzeñ w danym podmiocie uzale¿nione jest te¿ od kondycji ekonomicznej podmiotu, dostêpnej wielko¶ci nak³adów finansowych, realiów lokalnego rynku pracy, a bazuje na wewn±trzzak³adowych rozwi±zaniach organizacyjnych i regulaminowych.

Beata Cholewka

Wyszukaj: